maagbeschermers: neem die voor of na het door de dokter voorgeschreven medicijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
31.1K
Erna55
8 jaar geleden
Wat zegt de bijsluiter ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat heeft de arts je hierover verteld? Dit kan per medicijn en per arts verschillen. Hou je daarom aan het advies van je arts.
Ritsuka
8 jaar geleden
vraag je behandelend arts of de apotheek, in plaats van af te gaan op het advies van onbekende mensen op het internet

Antwoorden (2)

Lijkt mij best die eerst te nemen daar ze de maag moeten beschermen tegen de zware medicatie die volgt.
fremar
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat hoeft niet zo te zijn: zonder maagbeschermers kan het medicijn beter opgenomen worden soms.
Het verschilt dus per medicijn, en vs moet dat gewoon even aan de apotheek vragen, of aan de huisarts.
Het maakt niet zoveel uit.
De maagbescherming moet je één maal per dag innemen (tenzij je om de een of andere reden een hoge dosering krijgt, dan kan het tweemaal daags zijn.) Na inname is de maagbeschermer de hele dag werkzaam. Zo is het bijvoorbeeld zo dat als je een maagbeschermer krijgt vanwege bijvoorbeeld diclofenac of ibuprofen gebruik (beide gebruik je doorgaans driemaal daags) je de maagbeschermer toch maar één keer per dag hoeft te nemen.
De inname van de maagbeschermer en van het andere medicijn kunnen dus helemaal los van elkaar staan.

Over het algemeen wordt aanbevolen om de maagbescherming 's ochtends in te nemen. Naar mate de dag vordert neemt de werking van de maagbeschermer namelijk wel een beetje af. Als je de maagbeschermer 's ochtends inneemt dan valt die verminderde werking in de nacht; als je de maagbeschermer 's avonds inneemt dan valt die verminderde werking midden op de dag wanneer de bescherming juist hoger dient te zijn.
's Ochtends kan je de maagbeschermer gewoon tegelijk met de rest van de medicatie nemen, tenzij je arts of apotheker anders vermeldde. Je maag is dan immers nog (zij het ietsje minder) beschermd door de pil van gisteren en na inname is die bescherming in korte tijd weer maximaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, zeker omdat je erin vermeld dat het advies van arts of apotheek opgevolgd moet worden. Plussen lukt niet, maar ik had het graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fijn dank jullie wel, ier heb ik echt wa taan