Kan je door krom te lopen scheef groeien ?

Hallo ik ben Marc en heb een dringende vraag ik loop al een tijdje een beetje krom (met mn hoofd naar beneden) dat heb i mezelf een soort van aangeleerd. Kan het zijn dat ik hierdoor scheef gegroeid ben ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het ligt aan je leeftijd, als je jong en nog in de groei bent dan kan je rug zeer zeker krom groeien door een scheve houding aan te nemen. Andersom kan ook; je rug gaat weer recht groeien door een normale houding aan te nemen. Op latere leeftijd kan je rugklachten krijgen als je hier niks aan doet, belangrijk is dus om hier zo snel mogelijk werk van te maken nu je nog in de groei bent. Nu kan dit nog redelijk ‘eenvoudig’ opgelost worden door therapie. (Op latere leeftijd kan dit niet meer of moeilijker.) Dit kan eventueel via de huisarts, die kan je doorverwijzen naar een therapeut als dit nodig is.

Absoluut. Een fysiotherapeut of osteopaat zou dit kunnen vaststellen. En tevens de bewegingsbelemmering kunnen constateren.

Mensen die pijn hebben, lopen "naar de pijn", dat wil zeggen dat zij zo lopen dat het 't minste pijn doet. Als je dan weet dat je 'recht' moet ...zitten/lopen/staan... voor je gezondheid, dan is het ook logisch dat je als je dit niet doet, je lichaam geweld aan doet. Bij oude(re) mensen zie je vaak dat ze een beetje krom lopen. Ook ik heb die neiging en zodra ik me dat realiseer strek ik mijn rug en loop ik weer recht, met een beetje meer pijn, dat wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100