In je vingers zitten niet alleen veel zenuwen, maar ze zitten ook dicht op elkaar. De zenuwen zijn hier erg drukgevoelig, dus als op die plek een splinter binnendringt doet dit veel pijn. Overigens zijn je lippen ook erg drukgevoelig.

Op het onderstaande afbeelding kun je dat goed zien. Het mannetje op het plaatje is de homunculus. Dit plaatje gaat uit van de ruimte in de hersenen die door de verschillende lichaamsdelen gebruikt worden om te voelen. Lichaamsdelen die veel ruimte gebruiken in de hersenen zijn groot afgebeeld en lichaamsdelen die minder innemen zijn kleiner. Vooral de gevoeligheid van de onderlip en de handen zijn opvallend te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft hij een klein piemeltje!

Andere antwoorden (2)

Je vingertoppen en je lippen bevatten heel veel zenuwen per vierkante millimeter. Daarom doet prikken daar veel meer pijn dan elders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cactusharen kunnen ook giftig zijn en daarbij net als splinters een ontstekinkje genereren.