helpt paracetamol tegen hyperventilatie ?

Hallo!
Mijn medicijnen ( diazepam 5mg ) zijn dus al een weekje op , heb ook al een week geen last gehad me hyperventilaties , maar nu dus weer wel , nu is mijn vraag ; helpt een paracetemol tegen hyperventilatie , zo nee , wat kan ik er nu aan doen zodat het wegblijft !
Groetjes .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.2K
Erna55
9 jaar geleden
Hoi Babeygirl, Hyperventilatie kan meerdere oorzaken hebben. Je hebt diazepam voorgeschreven gekregen, dus dan denk ik dat het bij jou door spanningen veroorzaakt wordt : Diazepam werkt rustgevend.
Dat je een week geen last van hyperventilatie hebt gehad, kan toeval zijn. Jij weet zelf het best of je " toevallig" deze week rustiger was. Paracetamol werkt pijnstillend. Dus zal niet helpen bij hyperventilatie, behalve als de onrustig was vanwege de pijn. Wat bij jou misschien helpt, is je aandacht van je ademhaling afleiden. Een glas water drinken kan helpen, hard zingen ook.
Bespreek toch ook maar met je huisarts of je een herhaalrecept nodig hebt. Rust toegewenst, Erna
burgos
9 jaar geleden
Zo snel mogelijk naar de dokter voor nieuwe pammetjes.
Wil je van het hyper ventileren afkomen, moet je eerst tot rust komen,
en een lange tijd je medicijnen slikken. Andere dingen die je inneemt dat helpt niet.
Dus snel naar de dokter voor nieuwe medicijnen.
Ik ben expert, heb de zelfde problemen.
Je kan ook therapie overwegen, bespreek dat met je arts.
Het allerbeste,het is een hele nare aandoening,die meestal niet wordt begrepen.

Antwoorden (4)

licht eraan, als je hieperventileert van pijn werkt het wel. maar als het van schrik is niet. als je schrikt zal ik beter een paar slokken water drinken en rustig gaan zitten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hyperventilaties komen van stress spanningen etc.. ik ben nu rustig in bed gaan liggen , het is nu over ! Als ik het voel opkomen pak ik een glas water ! Bedankt voor u reactie !
Hoi Babeygirl,

Hyperventilatie kan meerdere oorzaken hebben. Je hebt diazepam voorgeschreven gekregen, dus dan denk ik dat het bij jou door spanningen veroorzaakt wordt : Diazepam werkt rustgevend.
Dat je een week geen last van hyperventilatie hebt gehad, kan toeval zijn. Jij weet zelf het best of je " toevallig" deze week rustiger was.

Paracetamol werkt pijnstillend. Dus zal niet helpen bij hyperventilatie, behalve als de onrustig was vanwege de pijn.

Wat bij jou misschien helpt, is je aandacht van je ademhaling afleiden. Een glas water drinken kan helpen, hard zingen ook.
Bespreek toch ook maar met je huisarts of je een herhaalrecept nodig hebt.

Rust toegewenst, Erna

29 minuten geleden
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is de laatste tijd veel gebeurd , paar dingetjes ; huis uitzetting , molotovcocktail op ons balkon gegooid , bedreigingen .. en nog veel meer , ik weet dat het daardoor komt , alleen het probleem is dat ik er niks tegen kan doen , en omdat ik er net zo veel last van had dacht ik misschien helpt een paracetemol wel .. Bedankt voor u reactie !
Erna55
9 jaar geleden
Wouw ! Jij krijgt veel voor je kiezen ! Niet verrassend dat je daarvan van je stuk raakt. Het is echt superveel om te verwerken. Denk er ook maar eens over na of je daarbij extra steun kunt gebruiken... Soms kan het helpen om je ervaringen eens met iemand te bespreken, een maatschappelijk werker , de POH- GGZ ( huisartsenondersteuner) of een andere professional.
Heel veel sterkte gewenst!
Nee. Want paracetamol verhindert dat een pijnsignaal aan de hersenen doorgegeven wordt. Hyperventilatie heeft met jouw ademhaling te maken, en wordt door psychische spanning veroorzaakt. Dus heeft het geen nut om daar paracetamol tegen te slikken. Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend en is te gebruiken bij verschillende soorten pijn, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn, artrose (versleten gewrichten), spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Adem met een plastic zakje voor je mond, dat helpt om te kalmeren. En probeer om die hoge snelle ademhaling te laten zakken naar je buik. Laat bewust je buik uitzetten en weer langzaam inzakken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel ! Als ik weer een hyperventilatie op voel komen ga ik dat doen ! Bedankt voor u reactie !
Paracetamol helpt, zoals anderen al uitleggen, niet tegen hyperventilatie.

Wat wél helpt is leren je ademhaling te controleren en psychologische hulp zodat je de oorzaak kunt aanpakken.

Hyperventilatie gaat vaak samen met een paniekaanval: je wordt ineens angstig, gaat hyperventileren, trillen, zweten, krijgt het benauwd, je hebt soms pijn op de borst, een licht gevoel in je hoofd, tintelingen in handen en voeten of rond je mond en in je tong, hartkloppingen, je wordt misselijk.. mensen hebben soms echt het gevoel dat ze dood gaan.

Omdat een paniekaanval zo intens beangstigend is, worden mensen vaak bang voor een nieuwe aanval. Logisch ook, het kan doodeng zijn. En eigenlijk merk jij dat nu ook: je medicijnen zijn op en je bent gelijk bang een nieuwe aanval te krijgen. Het probleem is dat angst voor een aanval ook weer een aanval op kan roepen. Dat moet je zien te doorbreken.

Wat helpt bij een opkomende hyperventilatieaanval, is bewust langzaam en niet te diep ademen. Tel bijvoorbeeld langzaam tot 3 als je inademt door je neus, houd even vast en tel tot 6 terwijl je uitblaast. Vroeger werd wel aangeraden in een zakje te ademen, maar dat blijkt hooguit te werken doordat je met ademen in een zakje vanzelf gecontroleerder gaat ademen. Dát kan ook zonder zakje.

Wat ook helpt, is aandacht afleiden van je ademhaling. Je kunt bijvoorbeeld gaan zingen, hardop voorlezen of rennen. Normaal gesproken verloopt je ademhaling automatisch; bij afleiding val je terug in dit automatisme van normale ademhaling.

Verder is psychologische hulp vaak zinvol bij angst en paniek. Je leert dan niet alleen wat je moet doen bij een aanval, maar je probeert ook de oorzaak van je angst samen aan te pakken.

Kalmerende medicijnen zoals diazepam kunnen ook helpen, maar dat zijn vrij zware middelen. Omdat ze erg verslavend zijn, schrijven huisartsen ze vaak alleen kortdurend voor. Hiermee voorkom je lichamelijke gewenning waardoor je onttrekkingsverschijnselen krijgt als je er mee stopt. Als je het maar af en toe gebruikt treedt er geen gewenning op, maar dan is een korter werkend middel vaak geschikter.

Overleg met je huisarts over je medicatie en het vervolg daarvan, en praat ook eens over een verwijzing naar bijvoorbeeld een psycholoog. Spreek met je huisarts af om contact te houden zolang het niet goed gaat, in elk geval tot je terecht kunt bij een psycholoog of andere hulpverlener. Zo kan je huisarts met je mee blijven kijken en ingrijpen als dat nodig is.