Wanneer spreek je van een eetprobleem?

Heb ik een eetprobleem?

Ik ben een meisje van 18 jaar, 1meter70 en 50 kilo 
Ik heb altijd al last ervan gehad dat ik moeilijk aan kan komen, en ben bijna altijd moe.  In het verleden aantal keren bloed geprikt hier is niets duidelijks uitgekomen.

Nu heb ik sinds kort dat ik eetbuien heb, ik kan dan alleen aan lekkere dingen denken en ga dan van alles eten. Snoep, chips en koekjes. Wel eet ik gewoon mijn brood en avondeten. 
Ik eet op school bijvoorbeeld zo een zak chips leeg na mijn brood.  Ik weet zeker dat het niet is dat ik wil aankomen, ondanks dat ik dat wel wil is dat niet de reden voor het eten.
Zelfs na het avond eten als ik genoeg heb gehad denk ik na 10 minuten alweer aan snoep.

Wat kan dit zijn? (Ik snap dat je bij twijfels naar de dokter moet; maar ik was benieuwd naar ervaringen of ideeën)

Toegevoegd na 17 uur:
Even een toevoeging:
Ik kots het absoluut NIET uit! En gebruik ook geen laxeermiddelen :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je na iedere avondmaaltijd of na iedere lunch een zak chips op eet of een pak koekjes of een zak drop, dan eet je of niet genoeg, of wat je eet is niet gezond voedsel of je hebt totaal geen zelfbeheersing. Je hebt misschien geen eetprobleem, je eet wel je maaltijden, maar daarna ga je snoepen. Dan heb je een snoepprobleem en hoe vaker je dat doet of langer blijft doen, blijft lichaam schreeuwen om SUIKER en VET. Probeer eens een maand niet te snoepen, maar normaal/gezond te eten [volkoren brood, gezond beleg - je mag 48+ kaas, dat is net dat beetje vet dat je wel mag ipv magere kaas, genoeg/veel groente en af en toe vlees en/of eieren [af en toe fruit kan ook]. Vergeet niet dat met een gezond lichaam naast de voeding ook een goede beweging belangrijk is. De vraag is dus of je aan sport doet? Iedere dag naar school of werk fietsen is een prima beweging, maar daarnaast kun je ook een sport beoefenen met andere mensen, een teamsport, dit is ook leuker. Doe dit een paar keer per week één keer is niet genoeg, 3 keer minstens zou goed zijn nu. Houd dit een paar maanden vol, sporten bij voorkeur in de frisse buitenlucht en kijk dan naar je lichaam. Hoe is het veranderd, ben je in centimeters gegroeid of in kilo's, ben je steviger geworden? Als je beweegt en sport en gezond eet, kweek je spieren en dan word je so-wie-so zwaarder. Wat je kunt doen als je trek krijgt en wilt snoepen, is snacktomaatjes eten of een rode paprika in stengels snijden [deze is ook zoet] een appel in parten snijden en naast je zetten en hiervan snoepen. Ik weet dat het helpt, ik doe het zelf. Je kunt hiermee variëren [radijs, bleekselderij etc.], maar je moet wel even in het beging doorzetten. Na een paar dagen is het weg die verleidelijke trek en heb je er geen last meer van. Probeer het maar. Succes ermee! Alles wat je zou willen snoepen, moet je de verpakking eerst bestuderen wat er precies in zit... het ergste is dat overal SUIKER in zit... en dat is vijand nr. 1... dus eerst goed lezen en dan pas besluiten wat je gaat doen.

Je hebt een eetprobleem op het moment dat "normale" maaltijden eten een probleem voor je is, waardoor je niet gewoon net als iedereen op drie maaltijden per dag en een paar kleine tussendoortjes kunt leven. Vooral als je je daarbij lichamelijk ook totaal niet fit voelt. Na jouw verhaal zou ik zeggen dat je wel een probleem met eten hebt, maar nog niet een eetprobleem waarvoor je in behandeling zou moeten. Als ik je verhaal zo lees, zie ik een meisje voor me dat op het oog genoeg calorieën binnenkrijgt, maar die bevatten geen enkele nuttige voedingswaarde ; het is allemaal prut (voornamelijk snelle suikers). De een wordt daar moddervet van, de ander blijft broodmager - en jij hoort bij de tweede categorie, op het randje van ondergewicht. Dat zijn mensen die de suikers die ze binnenkrijgen meteen verbranden (vaak heel druk in hun gedrag) en niet opslaan. Logisch dus dat je daarna meteen weer honger hebt en een soort onverzadigbare "vreetmachine" wordt ;-) En daarbij grijp je dus voortdurend weer naar nieuwe "brandstof" die je meteen verbruikt. En dan vooral voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze buitengewoon verslavend kunnen zijn ; suiker, zout, vet. Waarschijnlijk zit je aan tafel heel snel "vol"- terwijl de rest twee keer zo veel gehad heeft - en hoewel ik natuurlijk niet op je bord kan kijken, sluit ik niet uit dat het vooral de aardappels / rijst / pasta zijn die je wegwerkt, en je vlees en groenten bij voorkeur een beetje laat liggen. Naast moeheid vermoed ik dat je ook wel eens problemen zou kunnen hebben met je darmen. Dit is een heel moeilijk patroon om te doorbreken. Belangrijkste is dat je alle snelle suikers zo veel mogelijk schrapt uit je menu ; dus geen snoep, koek, chips ed. (gewoon 1 keer per dag als "snack") maar volkorenproducten (en ook matig zijn met fruit). Met jouw gewicht zijn noten bijvoorbeeld uitstekende tussendoortjes. Ook moet je veel meer eiwitten (vlees, vis, kaas, eieren, zuivel) binnen zien te krijgen, want die heb je nodig om een beetje spiermassa op te bouwen. En als je trek hebt, kun je ongestraft en schier onbeperkt rauwkost eten. De grap is dat dat precies is wat mensen met óvergewicht doet afvallen ; dat komt omdat het gewoon voor iedereen gezond eten is, waar je lichaam alle kanten op beter mee overweg kan. Jij kunt je alleen grotere porties en vooral meer noten permitteren, omdat je zeker tien kilo meer mag wegen dan je nu doet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100