Wat wordt er aan gedaan om te voorkomen dat kinderen zich tot pedofiel ontwikkelen?

Ik heb begrepen dat een kind uitgroeit tot een pedofiel omdat er iets misgaat in de seksuele ontwikkeling. Of omdat het kind zelf seksueel misbruikt is.

Nu vind ik het prima dat pedofielen gestraft worden, maar ondertussen worden kleine kinderen volwassenen en komen er nieuwe pedofielen. Zou het niet een idee zijn om erop te letten dat kinderen zich seksueel gezond ontwikkelen? Zodat er geen nieuwe pedofielen meer bijkomen?
Zodat (idealiter) ooit in de toekomst er geen pedofielen meer zijn? Of veel minder in ieder geval.

Heeft er ooit iemand hier over nagedacht? Letten ze op scholen hierop?

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet wat ouders moeten doen. Maar de overheid, schoolartsen, ggd, riagg, of wat maar een goede instelling zou zijn.

Kinderen worden nu ook door instanties (schoolarts, consultatiebureau) in de gaten gehouden of ze goed groeien, een bril nodig hebben en andere medische dingen, en ik vroeg me dus af of het mogelijk zou zijn om kinderen te helpen voordat ze rare ideeën gaan ontwikkelen en ook kinderen te helpen die misbruikt zijn, om weer normale ideeen te krijgen over sex.

Toegevoegd na 1 week:
De overheid spant zich bijv. in om overgewicht bij kinderen te voorkomen.
Gebeurt zoiets ook met seksuele ideeen?
Het lijkt me toch de moeite waard het te proberen!!
Mijn vraag is dus niet 'hoe', maar.. wordt zoiets uberhaupt gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Kinderen die een fijne jeugd hebben kunnen geestelijk volwassen worden.
De kans dat ze pedofilie ontwikkelen is dan kleiner.
Veel pedofielen zijn in HUN jeugd zelf sexueel misbruikt.
Dat dient dus hoe dan ook voorkomen te worden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat betekent dus dat we alert moeten zijn op sexueel misbruik van (onze) kinderen.
Bedenk wel dat veel misbruik ook door leeftijdsgenootjes kan plaatsvinden.
Afgezien van het wat onschuldige doktertje spelen moeten we dus niet toleaten dat onze kinderen in een kwetsbare situatie komen die tot misbruik kan leiden.
Wat ZEER belangrijk is, dat we onze kinderen serieus nemen als ze met verhalen komen dat mensen aan hen zitten op een ongepaste wijze.
Opmerkingen als "zoiets doet opa, papa, meester pastoor, dominee,oom, tante(!) niet "is uit den boze als kinderen met verhalen aankomen.
Het is uitermate traumatiserend eerst misbruikt en daarna
door nota bene je eigen ouders/verzorgers NIET serieus genomen te worden.
Dat laat diepe wonden na die tot sexuele scheefgroei leidt.
Ik schrijf bewust "leidt "en niet "kan leiden " omdat een trauma nimmer zonder gevolgen blijft.
Als pleegouder die sexueel misbruikte kinderen opvangt en opgevangen heeft heb ik alle reden dit zo scherp te stellen.
Een van deze kinderen heeft zich alsnog van het leven beroofd omdat hulp te laat kwam.
Dit kwaad moet dus met wortel en tak worden aangepakt.
Daarbij is niet het straffen maar het voorkomen en het rechtdoen aan slachtoffers van het grootste belang .
Dit omdat daders vroeger meestal slachtoffers waren, ze moeten dus behandeld worden en het moet onmogelijk gemaakt worden dat er herhaling optreedt.
\Weinig dingen maken zoveel in een kinderziel kapot als sexueel misbruik en het bagatelliseren daarvan.

Toegevoegd na 5 uur:
Luister dus naar kinderen en laat ze tekeningen maken.
Niet zelden bevatten deze tekeningen aanwijzingen.
Op een zeer vriendelijke en miet bedreigenden manier van benaderen en vragen levert dan bruikbare antwoorden op.
neem bij de kinderen de onterechte angst en schaamte weg.
Het kind heeft NIMMER schuld, zelfs niet als het initiatief zou nemen, een vaak terugkerend argument van pedo's.
Een kind zal echter (vrijwel0 nooit uit zichzelf aan de geslachtsdelen van volwassenen zitten tenzij ze daar ervaring in hebben cq. dus al misbruikt zijn.
Dat is wat pedo's ook doen, ze geven kinderen een schuldgevoel en praten angst voor straf aan als de kinderen het geheim van misbruik niet bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet in zo'n pril stadium te onderkennen, dus zal er geen actie ondernomen worden. Helaas is het niet mogelijk om daar preventief maatregelen tegen te nemen. Het enige is, je kinderen bormaal opvoeden met de gebruikelijke normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dan een idee,hoe je dat moet doen? Als ouder kun je niet meer doen,zoals ik al schreef, dan je kinderen normaal op te voeden. Je kunt datgene, wat niet onder jouw ogen gebeurd niet steeds in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, je kunt weldegelijk als volwassene je ogen en oren openhouden en bij twijfel je verantwoording nemen. Juist de mensen in de omgeving van een kind zijn belangrijk om smeerlapperij op te sporen. Natuurlijk alleereerst binnen je eigen gezin, maar zeker ook erbuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Wendy, lees nou eens mijn laatste zin. Je kunt niet de hele dag daar zijn, waar ook jouw kinderen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Keesje; ik heb je laatste zin weldegelijk met mijn nieuwe bril gelezen..... wat ik zeg is, dat het IEDERS verantwoording is om op te letten op plekken waar veel kinderen zijn + op kids uit je omgeving + uiteraard op die van jezelf. Gewoon, in je alledaagse leven, ook als je zelf geen kinderen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als niet deskundige zou ik zeggen, dat het wel een goed idee kan zijn, mits het gesprek door een gekwalificeerd persoon met het kind wordt gevoerd.
Volgens mij zijn doktoren, en leerkrachten al extra alert. Worden de ouders EN het kind helemaal ondervraagt als je met een snee in het hoofd bij de 1e hulp aankomen. Daarnaast is het in onze maatschappij zo dat het opvoeden van een kind nog steeds vrij is (tot ernstige aanwijzingen) en je niet een bepaalde opvoeding kunt opleggen.

Bovendien is pedofilie natuurlijk niet de enige 'aandoening' die uit een kind ontstaat. Denk hierbij aan mensen die met een pistool in de menigte gaan schieten, of gewapende overvallen plegen, of terroristen zijn, of een tandarts die zijn patiënten mishandelt met zijn behandeling.

Voor alles is er een oorzaak in de opvoeding en opgroeien te vinden. Elke depressie heeft een verleden. Elke actie en daad heeft een oorsprong...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak komen dat soort dingen pas tot uiting als ze tegen volwassenheid lopen en op deze leeftijd zijn er nog weinig "controle posten" (geen schoolarts/consultatiebureau/ouders hebben minder van doen). Het is dus heel moeilijk om dat voor te zijn. En je kunt niet per definitie iedereen die misbruikt is op deze manier benaderen, want het komt net zo goed voor bij mensen zonder zo'n verleden!

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder ligt natuurlijk de benadering van ouders soms mijlenver uit elkaar, de ene vind het goed als een kind tot zijn 10e in zijn blootje loopt en de ander vind het niet eens goed als ze 1 zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan ieder kind gebruiken, maar niet in de zin van....jij hebt dat meegemaakt en nu krijg je hulp want anders heb je kans dat je pedofiel wordt! Dat bedoel ik met de manier van benaderen!
Kristal
13 jaar geleden
helemaal met je eens Mymelodie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi!
Het enige, wat je er als individu aan kunt doen is ogen en oren openhouden en bij de minste geringste verdenking actie ondernemen.
Scholen en (huis)artsen zijn extra alert, zeker na alle "incidenten" van de laatste tijd.
Altijd ogen en oren openhouden bij zaken, waar kinderen samenkomen en je verantwoording als volwassene nemen als je twijfelt.
Dat er nooit meer pedofielen zouden zijn lijkt mij (helaas)een utopie...

Toegevoegd na 1 week:
N.a.v. je laatste toevoeging: Bij mijn weten is dat nu niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij worden er 2 dingen vermixed: sexueel misbruik en pedofilie.
Het aexueel misbruik wordt regelmatjg over gedragen. Ben je als kind misbruikt dan bestaat de kans dat je op latere leeftijd zelf ook een misbruiker wordt. Het gaat hier om (on)macht en domheid.
Pedofilie is echter een hersenafwijking en ook zichtbaar op een mri scan. De hersenen reageren san verkeerd, zijn fout geprogrammerd en er is sprake van een afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, absoluut, daar heb je gelijk in. Als een kind sex heeft met een pedofiel dan is dat kind zeker weten sexueel misbruikt. Ik bedoel te zeggen dat zoiets niet betekend dat dit kind dan een grotere kans heeft om ook pedofiel te worden. Pedofilie is een fout in je hersenen. Dan voel je je sexueel aangetrokken tot jongere kinderen.
Als dit kind later ook iemand sexueel zou misbruiken dan kan dit ook voortkomen uit een gevoel van macht of onmacht, een gebrek aan sociale intelligentie. Het kan een domme daad zijn omdat dit mens niet beter weet of anders kan. Échte pedofilie gaat dieper en heeft meer te maken met verlangen en aangetrokken voelen tot.
Dan ben je pedofiel.
In dat andere geval ben je hoe dan ook een kinder-misbruiker, maar kan het een andere achtergrond hebben.
Pedofielen zoeken bv ook plaatjes of films op. Misschien misbruiken zij een kind niet zélf fysiek, maar hun gevoel maakt hen toch pedofiel. Dat zit in de hersenen.
Een wethouder in arnhem moet een mri scan omdat ze willen kijken hoe groot de kans op herhaling is.
Kristal
13 jaar geleden
+
Veel pedofielen zijn in hun eigen jeugd misbruikt, door vader of een opa of een hele goede kennis of buurman. Het is voor een pedofiel natuurlijk ook een trauma die slecht of helemaal niet verwerkt is. De pedofiel kruipt in wezen in de huid van hun seksuele belager en wil als het ware wraak nemen op hun belager door zelf ook kinderen te misbruiken. Het gaat meestal niet om de seks maar om de macht die ze hebben over het kind die ze zelf als kind niet hadden op het moment dat ze zelf misbruikt zijn. Daarom is het als ouder de taak om heel oplettend te zijn maar dit is heel moeilijk als de dader hun bedreigd. Dit kan op verschillende manieren...."Het is ons geheimpje" "Je moeder mag het niet weten anders vind ze jou maar vies en wil ze je niet meer...." en meer van die emotionele bedreigingen. Je begrijpt dus dat die pedofielen dit ook meegemaakt hebben en er dus zelf ook heel lang alleen mee rondgelopen hebben, vaak ook omdat de moeder en/of vader veel signalen over het hoofd zien of niet begrijpen. Dit komt veelal omdat het ene kind sowieso al stiller is dan de ander en dus signalen goed kan verbergen. Helaas kan pedofilie volgens mij nooit uitgeroeid worden door kinderen meer in de gaten te houden, dit kan immers niet 24 uur per dag. Buiten deze pedofielen heb je ook gewoon mensen die een voorkeur voor kleine maagdjes hebben...kinderen in dit geval, net zoals mannen een voorkeur voor vrouwen of hetzelfde geslacht hebben en andersom. De ene pedofiel kan alleen zijn seksuele driften tegenover kinderen beter beheersen als de ander en zoekt op tijd hulp. Maar net als andere psychologische aandoeningen nooit uit de wereld geholpen kunnen worden zal dit probleem ook nooit uit de wereld geholpen kunnen worden. Het enige wat wij als ouders kunnen doen om het zoveel mogelijk te voorkomen is je kinderen al vroeg leren niet met vreemden mee te gaan en anderen (behalve de ouders) niet onder je kleren te laten zitten of spelletjes te laten spelen met de geslachtsdelen. En de kinderen wijsmaken dat als iemand dit doet of probeert dit altijd bij vader of moeder moet vertellen en zich er nooit voor moet schamen. Maar probeer dit op een manier duidelijk te maken zonder een kind angst aan te praten....angst kan een kind ook veel schade toebrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je uitbreiding net gelezen. Helaas moet een kind zichzelf ontwikkelen MET HULP van ouders. Ik zeg hierbij uitdrukkelijk MET HULP VAN....hiermee bedoel ik dus dat je als ouders niet in zijn geheel het kind kan ontwikkelen, je kind heeft ook het recht zichzelf een beetje te ontwikkelen. Je kan als ouders je kind niet opdringen waar het van moet houden of welke voorkeuren hij/zij moet hebben. Zoals ik al zei....pedofilie ontstaat veelal door een seksueel trauma uit de jeugd. Als ouder kan je er wel rekening mee houden dat het naar een schoolarts gaat en bij het consultatie moet komen regelmatig maar om een kind zonder reden bij het Riagg te laten onderzoeken op eventuele vreemde gedachten die kunnen komen in de toekomst is natuurlijk ook een vorm van je kind niet vertrouwen. Je kind die nog geen vreemde trekjes vertoont laat je onderzoeken op eventuele seksuele afwijkingen om zeker te weten dat ze er niet zijn laat zien dat jij niet zeker bent van je kind omdat je kind volgens jou niet genoeg zelf bewijst dat het geestelijk gezond is. Bezoeken aan het Riagg zijn ook niet gunstig voor een kind die naar zijn/haar eigen idee niets mankeert. Als er nog nooit sprake is geweest van seksueel misbruik en het kind nog ver van de seksuele ontwikkeling vandaan is kan je onmogelijk screenen op een seksuele afwijking. Ik zou als ouder mijn kind (weet niet hoe jong het nog is...ga ervan uit dat het nog geen 10 is) lekker even kind laten zijn en zelf laten bewijzen dat het gezond is en als er nog geen afwijkingen zichtbaar bij jou zijn nog lekker van de kindertijd laten genieten zonder steeds van de ene instantie naar de andere te huppelen....hier zou een kind ook hoorndol van worden als het steeds maar weer onderzoeken moet ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt hier dat je niet bedoeld dat kinderen onderzocht moeten worden maar in een ander antwoord schreef je weer....dat je je afvraagt of een kind die seksueel misbruikt is door middel van therapie of iet dergelijks een gezonde seksuele ontwikkeling kan krijgen. Voor een therapie zal je toch eerst onderzocht moeten worden, zonder onderzoek geen therapie. Jij had het over een leraar of iets dergelijks maar wat heeft een leraar met de seksuele mishandeling van een kind te maken? Of Althans...denk jij dat een leraar therapie aan een kind kan geven om een seksuele stoornis door seksuele mishandeling te voorkomen? Een leraar geeft enkel les en als je onderzoeken of therapieen wilt dan moet je bij een instelling als GGD of Riagg zijn of je huisarts of consultatiebureau. Ze kunnen een kind onderzoeken wat voor gevolgen het aan seksuele mishandeling heeft opgelopen en hier therapie voor geven maar er is geen therapie om een seksuele stoornis in het latere leeftijd te voorkomen! Ik begrijp je vraag te laat maar ik persoonlijk vind je vraag erg verwarrend en jou op veel punten tegenstrijdig overkomen in je verschillende reacties, mijn excuses hiervoor.:-)