kun je door tinnitus doof worden?

Kun je door tinnitus doof worden of kan dat niet

Toegevoegd na 1 uur:
Piep in oor sinds 1 januari 2015 door vuurwerk /hele zachte piep

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Tinnitus en gehoorverlies gaan vaak samen, maar tinnitus kan niet de oorzaak zijn van het doof worden. Acute gehoorschade, door bijvoorbeeld knalvuurwerk of keiharde muziek, kan doofheid tot gevolg hebben. En de gehoorschade kan tot tinnitus leiden.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Tijdelijk gehoorverlies hoeft niet te duiden op permanente schade. Want de tinnitus kan een beschermingsmechanisme van jouw oren zijn. Dus het is inderdaad goed om je gehoor niet opnieuw aan een hoog lawaainiveau bloot te stellen. Want dan geef je jouw slakkenhuizen de kans om weer normaal te gaan functioneren.
Ja ! Helaas . Het stomme is je hoort herrie en dat kan zo overheersend zijn dat je niks meer hoort . De tinnitus kan door diverse oorzaken veroorzaakt worden . Door beschadiging van de trilharen in het slakken huis , door vloeistof wat door het ovale venster zo door of langs de trilharen lopen . Ook kan er een ader verdikt zijn zodat je de bloedsomloop hoort of een beschadiging van een zenuw of dat daar iets tegen aan drukt van een ader tot een gezwel er zijn er een paar beruchte vaak voorkomende van . ( meestal niet kwaad aardig . Dan zijn er nog oorzaken zoals problemen met de schildklier die dat kunnen veroorzaken . Ook hard geluid die de trilhaartjes in het binnen oor als een storm in bos de bomen hebben plat gewaaid . Dan door diverse antibiotica kan er ook zoiets optreden . Ja helaas wat is er eerder de kip of het ei . Tinnitus veroorzaakt vaak mogelijk doofheid helemaal of gedeeltelijk tijdelijk of vaak blijvend . Sommigen reageren op stress ( syndroom Ménière ) andere op ? Maar vaak gaat het gepaard met doofheid . Dus een beschadiging brengt korter of langer gehoorvermogen verlies . Ben je doof als je herrie in je hoofd hoort :) maar niks hoort daar valt over te discussiëren Amedea . Het vervelende is dat het dag en nacht doorgaat en dat een gehoor versterking vaak de kwaal verergert zeker als de zenuw is beschadigt dan versterk je de vervorming . Simpel gezegd . Dus je kan bij heftige tinnitus zo doof als een kwartel zijn en bij lichte tinnitus wat toe neemt is gehoor ook minder . Raadpleeg direct een oorarts bij beginnende tinnitus DIRECT !!!! Waarom er zijn medicijnen die alleen in de eerste periode werken ( betaserc of een afgeleide daarvan ) . Ja helaas ik ben in deze ervaring's deskundig .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kapperkort
Wat is het verband tussen schildklier en (ge)hoorproblemen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat moet je aan de specialisten vragen . Bij mijn bezoeken aan specialisten wordt daar ook ook dmv bloed testen ergens naar gezocht . Het schijnt een vaak vergeten oorzaak te zijn .
Nee van tinitus wordt je niet doof.
Je kunt wel het idee hebben dat het gepiep en gesuis de boel overstemd.
Tinitus kan wel samengaan met doofheid, maar is niet de veroorzaker.
Omdat tinitus in de hersenen afspeelt en niet in het oor, "hoor" je het zelfs bij volledige doofheid nog.

Een neven effect van tinitus is hyperacusis.
Dan hoor je sommige tonen keihard en kan er een minuten lang aanhoudende zeer pijnlijke krijs in je hoofd ontstaan

Ik heb alle drie.
De hyperacusis heb ik grootdeels onder controle gekregen.
Tinitus went op den duur.
Maar blijft bij tijd en wijle megairritant.
En slechter horen hoort bij de leeftijd zegt de oorarts

Nb er zijn trainingen waar je kunt leren omgaan met tinitus en hyperacusis, zodat je er minder hinder van hebt.
Tinitus Retraining Therapy (TRT)
Zie voor dit laatste de link