waarom bij de verzorging van een stoma van buiten naar binnen toe schoonmaken?

Volgens de protocollen moet je bij het verzorgen van een stoma schoonmaken van buiten naar binnen. Is dit logisch? Je brengt dan toch de viesigheid naar de "wond"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een stoma is geen wond, dat allereerst. Ik begrijp dat je dat natuurlijk wel weet en dat het daarom ook tussen aanhalingstekens staat, maar een belangrijk verschil is dat je in een wond geen bacteriën wilt krijgen, terwijl een stoma zélf bacteriën bevat. Bij de verzorging van een stoma moet je weliswaar hygiënisch werken, maar zeker niet steriel. Dat zal vast ook een reden zijn dat in protocollen wordt aangegeven dat je van buiten naar binnen moet werken: je maakt eerst de huid schoon aan de buitenranden van de plak, en daarna pas de binnenrand (het deel dat binnen de flens valt, zeg maar) omdat je vooral bij een stoma voor ontlasting anders het risico loopt dat je eventuele ontlastingsresten die onder de plak gekropen zijn, verder naar buiten 'uitsmeert'. Ik vind het op zich wel logisch, alleen is het schoon te maken oppervlak niet erg groot: wat je vooral schoonmaakt zijn de lijmresten van de plak en die zitten toch echt vooral aan de binnenkant, dus net rondom het stoma. De huid daaromheen - het overgrote deel van de huid onder de plak - IS gewoon niet vies, tenzij je echt lekkage hebt gehad óf het stoma ineens begint te lopen tijdens het wisselen van je materiaal. In dat laatste geval ga je inderdaad niet van binnen naar buiten werken, dat voelt al erg tegennatuurlijk. Nu zijn er wel merken waarbij de plak aan de buitenranden wat 'uitloopt' bij douchen of baden, zodat de randen slijmerig worden en ook daar wat lijmresten gaan zitten. Ook dan is het inderdaad wel logisch om eerst die buitenranden schoon te maken, omdat je stoma nog wat kan lopen intussen. Zou je dan beginnen met schoonmaken aan de binnenrand net rondom het stoma en daarna die buitenranden gaan doen, dan heb je kans dat je daarna weer opnieuw kunt gaan beginnen met die binnenste rand. Hoewel ik niet weet wie die protocollen geschreven heeft en wat de gedachte erachter precies is, lijkt mij dat dat dus de hygiëne is en het praktische punt van de soms onvoorspelbare productie - afhankelijk natuurlijk van het type stoma. Maar misschien zijn er nog wel meer redenen voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100