Hoe effectief is een mondkapje?

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over het gebruik van mondkapjes. De één zegt dat het effectief is, de ander vindt het schijnveiligheid. Hoe dan ook, binnenkort wordt het verplicht en daarom vraag ik me af hoeveel virusdeeltjes zo'n mondkapje nu precies tegenhoudt. Een voorbeeldje: kan je nog steeds corona krijgen als degene naast je in de trein, ondanks jullie mondkapjes, stevig loopt te hoesten?

3 jaar geleden
1K
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Een mondkapje, maar ook social distancing, helpt niet voor 100% om besmetting te voorkomen. Daarom is het een opeenstapeling van maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de bescherming steeds dichter bij de 100% komt. Dus het is én als je klachten hebt thuisblijven, én als je toch moet hoesten of niezen doe het in je elleboog, én was bij iedere aanleiding je handen met water en zeep voor minstens 20 seconden, én als je naar buiten gaat of bij iemand in de buurt komt die niet tot je huishouden behoort houd dan minstens 1,5 meter afstand, én draag in het OV en openbare binnenruimtes een mondkapje. Ik heb de opsomming bewust in deze volgorde genoemd, omdat dit eigenlijk de volgorde is waarin je jezelf en je omgeving beschermt. Dus het mondkapje is op dit moment de laatste bescherming na alle andere maatregelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV heeft een goed antwoord gegeven. Ik zelf vind dat er nog te weinig aandacht is voor ventilatie. Dat is niet het rondpompen van lucht, maar het steeds verversen van lucht.

Het beste antwoord

Een mondkapje is niet 100% veilig, maar alle beetjes helpen. Een stoffen mondkapje laat veel meer virussen door dan een papieren, dus het nut hiervan kan worden betwist.
Iemand die MET corona en mondkapje naast je zit en hoest, kan je nog steeds besmetten. Zonder mondkapje is die kans wel groter.

Mondkapjes vormen een fysieke barrière voor druppelverspreiding van het virus, zowel aan de kant van verspreiders als aan die van ontvangers. Of ze helpen en hoeveel druppels ze tegenhouden hangt van veel factoren af, zoals het materiaal waarvan de mondkapjes gemaakt zijn, het aantal laagjes stof en of ze goed aansluiten rondom mond en neus.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen medische mondkapjes bieden bescherming, deze hebben een miscumul klein laagte latex aan de buitenkant waar door geen druppels etc naar buiten gaat.
De rest van de mondkapjes werken niet, absorberen wel, maar laat ook genoeg door vooral aerosolen worden niet tegen gehouden.