Mag er publiek aanwezig zijn op het parcours tijdens de Tour de France dit jaar ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, niet OP het parcours, wel er naast. De renners fietsen over openbare wegen, die kunnen ze niet allemaal publieksvrij maken.
3 jaar geleden
Ja, op de meeste plekken mag het publiek LANGS het parcours staan, zolang deze de coronamaatregelen in acht nemen.
Er zullen echter ook plekken zijn waar het publiek geweerd wordt zoals bij start/finish en op bepaalde bergen.

https://nos.nl/artikel/2341625-tour-in-coronatijd-geen-hordes-journalisten-en-bergen-vol-publiek.html
"
Voor het publiek zullen de start- en finishlocaties onneembare vestingen worden. Ook wordt een aantal bergen afgesloten voor toeschouwers. Wielerliefhebbers mogen op de andere gedeeltes van het parcours wel langs de weg staan om de renners aan te moedigen, maar worden verzocht de geldende afstandsmaatregelen te respecteren. Er zal een preventieteam aanwezig zijn om te handhaven.
"

===

Ook voor de pers geldt een andere set regels.

"
De ASO wil tijdens de drie weken dat de Ronde van Frankrijk verreden wordt een zogenoemde racebubbel creëren. Iedereen binnen deze bubbel, zoals renners, stafleden van de ploegen en officials, moeten contact met mensen buiten de bubbel zoveel mogelijk beperken.

Dat betekent ook dat journalisten niet dicht bij de renners mogen komen. De welbekende hordes journalisten die zich op de etappewinnaar storten, zullen dit jaar daarom achterwege blijven. Er wordt een mixed zone, zoals we deze kennen uit het voetbal, ingericht bij de start- en finishlocaties, zodat er toch interviews kunnen plaatsvinden.
"