mijn kind heeft geen ontlasting maar een slijmerige sliert? wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K
Amadea
8 jaar geleden
Vermoedelijk een lintworm?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat vond de huisarts ervan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ziet er totaal niet uit als een lintworm. Met deze informatie durf ik er niets over te zeggen. Wat heeft het kind gegeten, hoe oud is hij of zij?
Het lijkt haast wel darmepitheel dat los is gekomen.

Antwoorden (2)

Tot de leeftijd van 3 jaar zie je dit bij 50% van de kinderen! Met 4 jaar zakt dit tot 17%, waaraan je kunt zien dat 'groei' hier zeker een rol speelt. De oorzaak van het verschijnsel is overigens een versnelde passage van het voedsel door de darmen.

Daarnaast kan er sprake zijn van chronische of steeds terugkerende diarree. Ook dat is een veel voorkomend probleem bij peuters. We spreken van chronische diarree als dunne ontlasting meer dan 3 keer per dag wordt geproduceerd gedurende meer dan 2 tot 4 weken.

De meest voorkomende oorzaak van chronische diarree bij peuters is de zogenaamde peuterdiarree. Dit treedt op bij kinderen tussen de 1 en 4 jaar oud. De ontlasting komt soms wel 4 tot 10 keer per dag en is vaak waterdun. 's Nachts komt er geen ontlasting. Je ziet vrijwel altijd onverteerde resten, al of niet met slijm erbij. Opvallend is dat kinderen met peuterdiarree wel normaal groeien.

Peuterdiarree ontstaat door een dieet met te weinig vet en/of te veel vruchtensuikers (bijvoorbeeld door het drinken van veel appelsap of andere vruchtensappen). Met meer vet, meer vezels en geen vruchtensappen (maar wel voldoende drinken) is er vaak een snelle verbetering te zien.

Indien dit vaker gebeurt raadpleeg eens een arts.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik min nooit maar wat ik op de foto zie ziet er toch niet uit als diarree.
lijkt sterk op een lintworm. ga morgen even langs de dokter met kind en foto.
geen paniek... je hoeft er niet binnen een uur te zijn, gewoon van de week even langs gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt totaal niet op een lintworm:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tapeworm_infection#/media/File:Taenia_saginata_adult_5260_lores.jpg Een lintworm heeft platte segmenten. Tijdens een infectie kun je deze segmenten in de ontlasting tegen komen, maar de hele worm komt er niet in 1 keer uit.