Waarom aspireren (controle of naald niet in een bloedvat zit) mensen die griepprikken uitdelen niet (meer)?

Deze vaccinvloeistof moet in het lichaamsweefsel (spier)
ingespoten worden en van daaruit opgenomen worden.
Als je een vaccin in een bloedvat spuit, komt het direct in de bloedbaan en wordt naar mijn mening minder goed immumiteit opgebouwd, het wordt beduidend anders verwerkt dan bij correcte inspuiting.
In een ongunstig geval kan- zeker bij abusivelijke i.V. of I.A. injectie- een zeer heftige anafylactische reactie optreden.
Zo heb ik het geleerd.

Bij s.c. en i.m. inspuitingen moet gecontroleerd worden of de naald niet in een bloedvat zit door de zuiger terug te trekken en te kijken of er bloed in de sppuit komt en in dat geval de naald te verplaatsen. Waarom is deze aanpak verlaten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
22.2K

Het beste antwoord

De griepprik mag zowel im of diep sc worden toegepast. Echter staat er wel in het protocol dat er geaspireerd moet worden.
Waarom ze het dus niet doen is me nog een raadsel, maar mischien dat het risico niet zo groot is dat het mis gaat en de tijdsdruk hoog.
Hieronder het protocol.

Toegevoegd na 1 dag:
Heb vandaag de verpleeghuisarts gesproken. In de eerste instantie dacht ze dat men de aspiratie nog wel toepast, maar dat je het door de snelheid (routine) niet kon zien. Wat ze daarna nog eventueel als optie had, was dat de kant en klare spuiten tegenwoordig zo'n dun naaldje hebben, dat het niet meer nodig is om te aspireren.
Dat laatste lijkt me dan nog het meest waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik ook benieuwd naar. Morgen spreek ik een arts op mijn werk, waar ik het aan ga vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, mocht ik iemand spreken, over hoe het werkelijk zit (heb mijn twijfels) laat ik dat wel weten.

Andere antwoorden (2)

Ik ben daar ook verwonderd over omdat ik ook op die manier heb geleerd te injecteren. De vaccinatie gaat vaak in een rotvaart om zoveel mogelijk mensen te helpen. Mogelijk is het vaccin getoets op het risico van een anafilactische shock.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante vraag Bastanovum, de snelheid der tijd waarin alles moet gebeuren verdenk ik op het verlaten van de aanpak van weleer.
ik zal mijn prik-vriendin ernaar vragen..
en hopelijk beantwoorden ook artsen/apothekers deze vraag.

Toegevoegd na 8 minuten:
het ligt er ook aan hoe diep! de naald gaat.