Zullen we ooit nog naakt in alle seizoenen kunnen rondlopen?

We zijn natuurlijk gewend aan onze kleren en kunnen daardoor slecht tegen de kou. Valt het een mens nog aan te leren om naakt (of in een mooi berenvelletje) te leven? En zo ja, hoe lang duurt dat ongeveer, voordat je gewend bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Afgezien van het feit of dat helemaal beantwoord aan de goede smaak, is dat zeer zeker nu al mogelijk. Of je het wel of niet koud hebt, is namelijk voor een groot deel afhankelijk van hoe afgehard je bent, en in hoeverre je de binnentemperatuur op de buitentemperatuur afstelt om de overgang zo klein mogelijk te maken.

Iemand die de hele zomer kunstmatig de woonkamer op 18 graden airco'd en 's winters de kamer voortdurend boven de 21 graden heeft, heeft het natuurlijk ALTIJD te warm of te koud. Iemand die het 's zomers bij 25 graden probeert vol te houden en 's winters stopt bij 16 (en dan overgaat op het aantrekken van een trui en en paar dikke sokken) zul je zelden horen klagen als-ie even naar buiten moet.

Mensen zijn heel flexibel, en eigenlijk kun je in een dag of tien wennen aan een lagere of hogere temperatuur dan je eigenlijk aangenaam vindt. In elk geval is het voor de portemonnee én het milieu een stuk beter dan voortdurend proberen de omgevingstemperatuur aan jou aan te passen.

Maar echt spiernaakt in de winter ; buiten ?? Volgens mij zijn er maar heel weinig volkeren die dat doen. Zelfs Eskimo's en Vuurlanders trekken bij voorkeur wat warms aan. Wel zo efficient ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ooh, dat kan nu ook wel hoor!
alleen ik denk dat er dan politie komt om je weg te halen, en dat je een flink koutje vat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iedere dag een groot deel van de dag buiten bent, hardt je lichaam af. Toen ik boerenknecht was in Wales, en dus de hele dag, elke dag, buiten was, en sliep in een onverwarmde kamer (waar het dus in de winter vroor...), had ik het zelden koud. Dus als je met de seizoenen mee-leeft, wen je snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de temperatuur het toelaat duurt het helemaal niet lang om daar aan te wennen!
Ik leef al zoveel mogelijk naakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland voorlopig nog niet.
De gemiddelde temperatuur loopt wel op, maar denk aan afgelopen winter.

Ja, in een berenvel vlak naast een kampvuur misschien wel.

Maar het klimaat hier in Nederland is er momenteel niet echt geschikt voor, en maar weinigen zullen het kunnen overleven.