koortslip indirect overdraagbaar?

Ik was laatst (twee/drie dagen geleden) op vakantie, daar had een vriendin van mij een koortslip. Toen een andere vriendin van mij werd gestoken door een wesp moesten we hem uitzuigen, zij ging als eerst. Helaas lette ik niet op de koortslip en ging na haar er ook aan zuigen. Heb ik nu een kans op een koortslip?

Ergens in mijn hoofd zegt me dat ik wel over de plek eerst heb gewreven maar dit weet ik niet zeker..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Reddie
8 jaar geleden
Er is een grote kans dat je het virus allang hebt.
Bijna iedereen is drager van het herpes virus.
Maak je dus maar geen zorgen.
Amadea
8 jaar geleden
Maar dat impliceert niet dat je dus een koortslip overgedragen kunt krijgen. Mijn moeder en zus zijn er gevoelig voor, maar ik heb er nog nooit een gehad. Zelfde gezin, ander resultaat.

Antwoorden (1)

Ja.
Een koortslip is besmettelijk. Overigens zou ik hetgeen jij omschrijft vatten onder "directe" besmetting.

Ook indirect is mogelijk, bijvoorbeeld als je samen uit een glas drinkt. Als koortslip-hebber waak je er over het algemeen voor om niet te zoenen en om mensen niet uit je glazen te laten drinken als je de koortslip hebt.

Besmettingsgevaar is alleen aanwezig wanneer de drager ook echt een koortslip heeft. Het virus blijft weliswaar altijd aanwezig in het lichaam, maar besmetting kan zich alleen voordoen wanneer er blaasjes op de lip zijn.

Toegevoegd na 31 seconden:
PS: het erover wrijven maakt geen verschil.