koortslip indirect overdraagbaar?

Ik was laatst (twee/drie dagen geleden) op vakantie, daar had een vriendin van mij een koortslip. Toen een andere vriendin van mij werd gestoken door een wesp moesten we hem uitzuigen, zij ging als eerst. Helaas lette ik niet op de koortslip en ging na haar er ook aan zuigen. Heb ik nu een kans op een koortslip?

Ergens in mijn hoofd zegt me dat ik wel over de plek eerst heb gewreven maar dit weet ik niet zeker..

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Een koortslip is besmettelijk. Overigens zou ik hetgeen jij omschrijft vatten onder "directe" besmetting. Ook indirect is mogelijk, bijvoorbeeld als je samen uit een glas drinkt. Als koortslip-hebber waak je er over het algemeen voor om niet te zoenen en om mensen niet uit je glazen te laten drinken als je de koortslip hebt. Besmettingsgevaar is alleen aanwezig wanneer de drager ook echt een koortslip heeft. Het virus blijft weliswaar altijd aanwezig in het lichaam, maar besmetting kan zich alleen voordoen wanneer er blaasjes op de lip zijn. Toegevoegd na 31 seconden: PS: het erover wrijven maakt geen verschil.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100