Zou het nuttig zijn als mensen die een hoge bloeddruk hebben donor worden?

een ex collega mag niet meer drinken iets wat hij graag doet
want hij lijd aan een te hogebloed druk nu zaten wij daar over te praten en zij iemand waarom tappen ze dan niet gewoon wat af maar zou dat helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vroeger dachten artsen dat aderlaten tegen van alles en nog wat hielp. Tegenwoordig weten we dat dat maar zeer beperkt zo is, bijvoorbeeld bij Polycytemia vera (zie: http://www.hematologiegroningen.nl/patienten/content/3PV.htm ).
Tegen hoge bloeddruk werkt het in elk geval helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij het hebben van een hoge bloeddruk gaat het niet om het teveel bloed hebben, maar om de druk in de slagaderen die te hoog steigt. (Hoger dan 140/90 mm HG)
Om de hoge bloeddruk dan ook te verlagen worden medicijnen gebruikt.

Of het nuttig zou zijn voor deze mensen om donor te worden.. niet meer/minder nuttig als mensen zonder een hoge bloeddruk. Het is zelfs zo dat mensen met een te hoge bloeddruk meer kans hebben op hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de bloedbank is mij verteld dat het nuttig is om bloed te "verversen"door bloedafgifte. Op hoge bloeddruk heeft dat geen invloed want dat heeft niets te maken met de hoeveelheid bloed, ook aderlaten helpt dus niet hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoge bloeddruk heeft geen invloed. Het gaat om de kwaliteit en de bloedgroep.