zijn vroege pubers vaak wat kleiner als volwassene?

ik ben zelf een vroege puber (man), ik begon al heel vroeg met puberen, op mijn 10e was ik bovengemiddeld groot (waarschijnlijk de groeispurt) en ik had als eerste van de klas al een snor, okselhaar, beenhaar en op mijn 13e/14e begon er al een sikje te groeien. nu ben ik echter kleiner dan gemiddeld (173 cm). mijn broertje (latere puber) heeft dit juist andersom en is langer dan mij. is het normaal dat ik slechts de 173 cm heb bereikt? rond mijn 13e/16e at ik namelijk een stuk slechter, sliep ik wat slechter en ben ik ook wat afgevallen. wel heb ik van de ggd gehoord dat mijn groeispurt al op mijn 13e/14e was afgelopen. op het moment dat ik werd ongezonder werd dus. met ongezond bedoel ik slecht slapen en vaak friet eten omdat ik bijna alleen dat lustte. aan frisdrank, alcohol of sigaretten heb ik nooit gedaan. daarnaast lijk ik sprekend op mijn moeder van 160 cm en mijn broertje sprekend op mijn vader van 177 cm.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst een simpel rekensommetje : de gemiddeld verwachtte lichaamsgrootte is lengte vader : lengte moeder : 2 , min 5 - 10 voor een meisje , plus 5 - 10 voor een jongen. Met dat sommetje kom ik voor jouw op een lengte tussen de 173 en 178 , en dat gemiddelde heb je dus prima fgehaald. Welke lengte je echt uiteindelijk krijgt, wordt ook bepaald door omstandigheden als gezonde (en voldoende) voeding, leefomgeving, ziektes , klimaat, hormonen etc. En vroeg in de puberteit betekent inderdaad dat je wat eerder stopt met groeien en dus uiteindelijk niet je maximale potentieel zult bereiken. Van dat gegeven maken we soms gebruik bij kinderen die heel klein dreigen te blijven (puberteit wat uitstellen) of juist heel lang dreigen te worden (puberteit vervroegen) , beide therapieen waarbij je zeker vraagtekens mag stellen. Kortom, dat je aan de kleine kant bent is grotendeels genetisch bepaald, en je vroege puberteit -die eveneens familiair kan zijn - heeft daar mede invloed op gehad. Je slechte voeding zal zeker kunnen hebben bijgedragen, want om te groeien heb je vooral eiwitten nodig, maar er zijn genoeg kinderen die leven op suiker en patat, dus dat is zeker niet het hele verhaal, en daar hoef je je ook beslist niet schuldig over te voelen. Op welke ouder je van de buitenkant lijkt zegt overigens niets over erfelijkheid van niet-zichtbare eigenschappen. Je bent je eigen unieke mengelmoes van 50 % van beiden, net als je broer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100