hoe weet je of je keloïd later krijgt ?

Keloïd littekens zijn een bijzonder soort hypertrofische littekens. Terwijl gewone hypertrofische littekens zich beperken tot de plaats van de verwonding, groeien keloiden ook over de grenzen van de verwonding heen. Ze kunnen zo vrij grote huidgebieden bedekken. Ook dit litteken is dik en rood of donkergekleurd. Keloid littekens kunnen ontstaan na een beschadiging van de huid, maar in tegenstelling tot gewone hypertrofische littekens kunnen ze ook spontaan ontstaan. Zo worden niet kleiner maar groeien steeds groter en groter.

Nou is het zo dat keloïd kan ontstaan bij piercings, chirurgie etc. Maar het is ook erfelijk, iemand in mijn familie heeft dit. Hoe weet je of je dat later ook krijgt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat weet je niet; er is met geen mogelijkheid met zekerheid te zeggen of je er ook last van zult krijgen of niet. Wel zijn er factoren die de kans dat je er last van krijgt vergroten.
Keloïdale littekens zijn sowieso niet zeldzaam, ze komen eigenlijk vrij veel voor. Bij kinderen onder de tien jaar zijn ze redelijk zeldzaam, maar bij personen boven de tien jaar komt het vaak voor.

Je zegt zelf al dat er een erfelijke component is; dat klopt. Als een of allebei je ouders er last van hebben dan heb je zelf ook een grotere kans het te krijgen. Hoeveel groter die kans is is volgens mij niet bekend.
Mensen met een donkere huidskleur hebben ook een grotere kans om keloïdale littekens te krijgen. Aziatische mensen, latino's en vooral negroïde mensen hebben een hogere kans op keloïdale littekens dan blanke mensen; bij negroïde mensen komen keloïdale littekens tot 15 keer vaker voor dan bij blanke mensen.
Als je zelf al een keer eerder een keloïdaal litteken gehad hebt dan is de kans dat je er vaker een zult krijgen ook duidelijk verhoogd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, je weet inderdaad nooit óf een bepaald litteken zich zal ontwikkelen tot een keloïde litteken (of 'gewoon' hypertrofisch litteken, for that matter) maar hooguit of je er een hoger risico op hebt. Als aanvulling zijn er bepaalde genetische aandoeningen waarbij het risico op keloïde littekens groter is en is het risico groter tijdens de puberteit en adolescentie of bij vrouwen tijdens de zwangerschap, terwijl bij littekens ontstaan na de menopauze het risico weer veel kleiner is. Daarbij is de plaats van het litteken ook een factor, het risico is vooral groter bij littekens over de borst/romp en ook voor de bovenarm en oorlellen is het risico verhoogd. Tenslotte speelt het type verwonding of litteken mee: bij brandwonden en wonden die geïnfecteerd zijn geweest is het risico op keloïdvorming ook wat groter. Of het risico echt verhoogd is, hangt dus af van meer factoren. Als bijvoorbeeld je vader én moeder keloïde littekens hebben, je een donkere huidskleur hebt en in de puberteit zit of zwanger bent, kan ik me voorstellen dat je voorlopig afziet van het nemen van een tattoo of piercing, omdat dat een onnodig litteken is. Als je geopereerd moet worden en je hebt meerdere risicofactoren, dan is het in elk geval goed om een eventueel verhoogd risico op keloïdvorming met de operateur te bespreken. Er zijn wat middelen/methoden waarmee mogelijk het risico op keloïdvorming of 'gewone' littekenhypertrofie verkleind kan worden, al heb ik geen idee in hoeverre daar een (goede) wetenschappelijke basis voor is (lees: ik ben even te lui om dat na te zoeken). Maar bespreken met je behandelend arts bij een eventuele operatie is natuurlijk altijd goed. Die weet mogelijk wél wat er aan preventieve maatregelen mogelijk is en weet dat anders wel na te zoeken. Gaat het om een familielid in de tweede of derde graad of zelfs nog verder weg, en is dat de enige in je familie die ooit een keloïd heeft of heeft gehad terwijl je zelf geen andere risicofactoren hebt, dan zou ik me er niet al te druk om maken. Een keloïd kan enorm hinderlijk zijn en is vaak esthetisch bezwaarlijk, maar het kan gelukkig geen kwaad en er zijn behandelingen mogelijk die weliswaar niet altijd een keloïd volledig doen verdwijnen, maar die de huid wel rustiger kunnen maken.