jeuk in neus en gehemelte wat is dit?

Ik heb een ontzettend jeuk in mijn neus waardoor ik mijn neus heen en weer beweeg en mijn neus erbij ophaal , ook jeukt mijn gehemelte... soms veel niezen maar dat houdt op tenduur op. Maar de jeuk in neus en gehemelte blijft aanwezig.. wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Amadea
9 jaar geleden
Dat lijkt op een allergische reactie. Misschien het hout in de open haard?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen open haard want die heb ik niet dus dat kan ik uitsluiten

Antwoorden (1)

Meestal komt jeuk in neus en gehemelte door een allergische reactie.
Maar het kan ook ontstaan door het genezingsproces van je keelslijmvlies. Zo kan je keel enorm gaan jeuken als je keel geneest van een verkoudheid, griep of keelontsteking. Ik ga ervan uit dat dit niet het geval is, want dan zou je het genoemd hebben.

Bij jeuk in je keel is het belangrijk om na te gaan wanneer de jeuk ontstaat. Vraag jezelf het volgende af…

Ontstaat de jeukende keel altijd na het eten?
Zo ja, ontstaat de jeuk in je keel bij specifieke voedingsmiddelen?
Ontstaat de jeuk in je keel altijd in nabijheid van bepaalde dieren?
Jeukt jouw keel altijd in een bepaald seizoen?
Zo ja, check dan een pollenkalender (o.a. Hooikoorts.info) om bloeiperiodes te checken.

Wanneer je dit lijstje bijhoudt, kun je mogelijk vinden wat de oorzaak is.
Erna55
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Het is december, dan heb je niks aan een pollenkalender.
Erna55
9 jaar geleden
het zou door eet-allergie kunnen komen.
De pollenkalender iheb ik erbij genoemd om mogelijke oorzaken compleet te maken.