Hoe voorkom ik da ik griep krijg of verkouden wordt?

Ik heb de ziekte van crohn en krijg hier medicijnen voor. Die zullen mijn immuunsysteem wel wat onderdrukken denk ik. Ze werken overigens niet maar ben net begonnen dus moeten even de kuur afmaken. Ik ben hierdoor in de winter eigenlijk constant ziek of verkouden wat ontzettend irritant is. Ik drink zon 2l versegeperst jus dorange per dag en verder gewoon adh voedingstoffen dus men vitamientjes krijg ik ook wel. Hoe kan ik voorkomen dan ik ziek word? Ik loop voltijd stage voor mijn hbo opleiding, werk daarnaast 16 uur en ga 4 x in de week sporten 1 uur krachttraining en 1 uur cardio, maar dus niet als ik ziek ben...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
2 liter jus d'orange is veel te veel suiker op een dag.
Ritsuka
11 jaar geleden
Sport je 4x in de week 2 uur? Dat is best veel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Teveel suiker? Kan je daar griep van krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 liter sap is (te)veel, werken,sporten, stage het is allemaal erg veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad veel te veel. Je kan ook beter een gewone sinaasappel eten dan hem persen tot sap. Wel is het misschien beter om wat vaker gewoon een sinaasappel te eten in plaats van de vrucht te persen. Bij het persen gaan veel kostbare vezels vitaminen en antioxidanten verloren, waardoor de fructose mogelijk sneller in de bloedstroom sluipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je contact met een dietiste, want zoveel vezels icm crohn, lijkt me verstandig eens met een deskundige naar he eetgewoonte te kijken en ook naar je sporten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet veel drinken he omdat ik zon 20x per dag extreem vloeibaar diarree heb ivm crohn. Maar wat kan dat kwaad dan? En slaap dagelijks gewoon 10 uur dus krijg genoeg rust...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bij dieetiste geweest, eetpatroon was prima enige opmerking was da ik vaker brood moet eten ipv brinta. Die 2l was toen nog geen gewoonte en sporten was geen probleem volgens haar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee sporten is geen probleem, maar jih vraagt hier om advies over verkouden worden.
De dingen die opvallen en invloed op je weerstand kunnen hebben worden benoemt maar kunnen volgens jou geen oorzaak zijn.
Wat wil je horen? Advies of wacht je op een antwoord wat je bevalt?
We zijn hier geen artsen, advies us altijd om naar een arts te gaan. Maar verschillende mensen valt op dat 2 liter sap veel is, sporten naast een baan ook veel is en redenen dat je weerstand misschien lager is.
Doe ermee wat je wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil graag advies ove. Wat ik kan doen om mijn weerstand beter te krijgen, dat heb ik nog niemand zien geven. Maar ik ben inderdaad kritisch op de reacties die wel zijn gegeven omdat ik niet begrijp hoe veel sporten en drinken negatieve impact kunnen hebben op de weerstand. Die dingen worden in het algemeen toch aangeraden om je weerstand juist te verbeteren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sporten is prima, maar teveel sporten niet. Sap drinken is prima, maar teveel niet.
Als ik 2 liter sap op een dag drink raak ik al aan diarree. Dat is echt teveel.
Dat iets goed voor je is wil niet zeggen dat he het maar onbeperkt kan doen en eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal eens proberen de sap te halveren en vervangen voor wat anders. Sporten wordt moeilijk want daar heb ik nog teveel plezier in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een glaasje jus d'o per dag is echt genoeg hoor japs, sinaasappelsap is een bekende boosdoener bij diarree. Als je bang bent dat je geen vocht genoeg binnen krijgt, ga dan over op gewoon water. En als je zo intensief sport, stage loopt en 16 uur werkt, kom je dan nog wel aan rondlummelen, rusten en slapen toe? Het lijkt er op dat je in een soort 'flow' zit van lekker hard doorbuffelen. Je hoofd kan dat heel fijn vinden, maar uiteindelijk gaat je lijf op de rem staan, gaat je weerstand omlaag en word je ziek. Dus gun jezelf een beetje rust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even googlen naar het (on)kruid: hondsdraf dat is een kruidje in de natuur, gewoon legaal en zo, hoor, dat je weerstand verhoogt, dat deden ze vroeger ook, toen de huisarts te duur was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zit hem ook in de variatie. Elke dag 2 liter van het zelfde zou je beter af kunnen wisselen met bv fruitshakes uit de blender. De ene keer bv sinaasappels met aarbeien en kiwi, de volgende dag een groente shake bv. Elke groente en vrucht heeft zo zijn goede vitamines en door variatie krijg je van alles een beetje binnen........en fruitshakes zijn echt heerlijk!!!!

Antwoorden (5)

Griep en verkoudheid kun je niet voorkomen, tenzij je je geheel afsluit van de buitenwereld, griep en verkoudheid worden veroorzaakt door een virus, dus als iemand in jouw omgeving hoest of niest kun je het al krijgen, ook kan het overgedragen worden door een deurknop, het aanraken van een toetsenbord of iets anders, je hebt waarschijnlijk wel de griepspuit gehad, die beschermd je wel tegen een bepaald griepvirus, maar dan kun je alsnog griep krijgen, als er een ander virus in de lucht hangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus er is niets dat ik kan doen dan het telkens maar te ondergaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou een mondkapje op kunnen doen en de hele dag met handschoentjes aan lopen, maar dat lijkt mij geen haalbare zaak, overleg het eens met je behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Griepvaccins zijn doorgaans gemaakt tegen meerdere griepvirussen maar inderdaad, er kan soms een mutatie optreden waar zo'n vaccin niet tegen beschermt. Mondmaskertjes vangen wel rondgenieste en -gehoeste druppeltjes op maar zijn bij virussen eigenlijk een flutbescherming. Zo'n nat vod vormt dan zelf weer een besmettingsbron.
je zult dan wel infectie remmende middelen gebruiken.
In je darmen zit een groot gedeelte van je immuunsysteem, dat deel moet jij dan voor een deel missen door je ziekte van crohn.
Dat zou je klachten van verkoudheid voor een deel verklaren.
Bij het gebruik van 2 l. sinaasappelsap per dag, zet ik grote vraagtekens!
Dit zou een grote belasting kunnen zijn voor je lever, en als het daar niet goed gaat, gaan er meer dingen niet goed.
Komt bij dat erg veel vit. C niet betekent, dat dat ook beter is, je kunt toch niet meer opnemen dan je lichaam kan.
De rest plas je weer uit.
In sinaasappels zitten stoffen die je lever belasten.
Hoewel ik hier niet zo maar mag adviseren, zou ik gaan voor Goji bessensap, waar o.a.veel vit. C in zit.
En het gaat ontstekingen in je lichaam tegen.
Verders hebben mensen met de ziekte van crohn, vaak erg veel baat bij het drinken van kalmoesthee.
Te koop bij een reformwinkel.
Hoe gezonder je lichaam is, hoe meer weerstand het kan opbouwen, hoe minder snel je verkouden wordt.
Ook veel naar buiten, ook in de winter ,versterkt je weerstand enorm, dus minder vaak verkouden.
Je lichaam moet je niet vertroetelen, dat moet werken!!
Dus niet alleen krachttraining, maar ook naar buiten.
En drink aub nooit melk!!
En nooit frisdrank met koolzuur ( belletjes)
Mogelijk wist je dit al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, een paar vragen: die thee zit daar caffeine in?
De bessensap waar is dat te koop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die thee zit alleen de stoffen in van de kalmoeswortel.
Die koop je als gedroogde knollen in een reformwinkel, daar hebben ze ook een fles met goji bessensap, op mijn fles staat superfruit antioxidant juice, er zijn een paar merken in.
Caffeine is natuurlijk uitermate slecht voor je, zoals in koffie, cola en al helemaal in de energiedrankjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine C wordt helemaal niet opgenomen. Je plast alles wat je binnenkrijgt weer uit maar gedurende de periode dat het zure stofje in je lichaam circuleert doet het wel iets. Je krijgt pas meer vitamine C dan nodig is als je er diarree van krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viri. daar heb je wel gelijk in, maar je conditie( weerstand) zorgt er voor hoe ziek je wordt.
Mijn vrouw is pas ziek geweest , duurde ongeveer 10 dagen, ik kreeg het ook( lag hele nacht naast me te hoesten), maar voelde er amper iets van, maar had het wel.
Ik slik van alles op natuurbasis om de ziekte van lyme te baas te worden, dus is mijn weerstand erg hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees je denkt toch ook niet dat 2 l sinssappelsap per dag meer kan doen dan b.v. 2 glazen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HEMA. Buiten dat je veel te veel suiker binnenkrijgt met zoveel vruchtensap bestaat er fruitwaar veel meer vit. C in zit, maar dan nog. Nee, ik neig in een aantal opzichten naar de orthomoleculaire leer. Sinds ik enkele grammen vitamine C per etmaal naar binnen werk heb ik nooit meer last van verkoudheid en griep gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist dat bedoel ik, meer betekent niet beter.
En al helemaal niet voor de zieke darmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, las later pas dat vraagsteller 2 liter sap naar binnen tankt. Lijkt me bij diarree al helemaal niet goed. Maar dat we aan 50 mg vitamine C per dag genoeg hebben klopt niet, als is het alleen al omdat je dan echt niet gevrijwaard bent tegen virusinfecties. Die hoeveelheid is net voldoende om acute scheurbuik te voorkomen. De EFSA heeft daarover een rapport geschreven maar dat is neit door de NL overheid overgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en zo is er zo veel tegenstrijdigheid, hoe moet je nu als leek de situatie goed in schatten, het lijkt soms Goeie Vraag wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens, Ed. Hoe meer ik me in de materie voeding en gezondheid verdiep, des te meer zaken kom ik tegen die gewoonweg niet kloppen. Ik was bijvoorbeeld heel benieuwd naar de resultaten van een discussie van de VU over de invloed van voedselmarketing. Komt er weer zo'n dom compromis uit: "als je stopt met reclame moet je de productie stilleggen" (van al die ongezonde fabrieksmeuk) Ja natuurlijk moet dat! Waarom wordt er reclame gemaakt? Omdat het werkt en nergens anders om! http://www.vuconnected.nl/programma/jong-te-dik-leg-voedselreclame-aan-banden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de mens een worst voor houden en tegelijk roepen dat het erg gezond is, ja dan wil je wel happen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, mooi en duidelijk antwoord waar de vraagsteller zeker wat mee kan.
Wat heel goed werkt tegen verkoudheid is Spring Forest Qigong.
Ik ben door dat dagelijks te doen 3 jaar lang niet verkouden geweest. Alleen toen ik het niet meer dagelijks deed, door tijdgebrek werd ik weer verkouden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat zit daar dan in?
Mogelijk ook Lycium barbarum?
grasmaaier
11 jaar geleden
Nee, Lycium barabarum zit er niet in. :-) Wel een paar cd's een video, en een handboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even wezen zoeken, maar het is helemaal geen drankje.
zal het verder lezen, bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Humor!
Ga de griepprik halen. Als je een chronische aandoening hebt, kom je in aanmerking.
Ja, het is controversieel, maar sinds ik hem 20 jaar geleden voor 't eerst kreeg, heb ik nooit meer de griep gehad en ook nooit meer de (voor mij) bijbehorende bronchitis.
De griepprik beschermt je niet tegen een gewone verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik ga dit zeker overleggen me mijn arts - heb hier nog nooit van gehoord:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een griepprik helpt tegen een bepaalde soort griep(en), maar niet tegen het verkoudheids virus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dat zei je zelf al, was te haastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan sinds kort rapporten van onderzoeken die zeggen, dat inenten tegen de griep, geen enkel zin heeft, omdat men al een lange tijd van te voren moet weten, om welke griep(en) het gaat en dat weet men niet, dus zijn er vaak vaccins, die totaal niet helpen, men zegt zelfs, dat ze vrijwel nooit helpen en dat puur door het muteren van het griepvirus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. Ik kreeg vroeger gewoon jaarlijks de griep, met bijbehorende bronchitis. Een week rillend van ellende in bed en 3 weken herstellen. Sinds ik de prik krijg, niet meer. Voor mij helpt het. Magisch denken, placebowerking of misschien toch gewoon een werkzame griepprik? Ik vermoed dat er ook veel mensen zijn die het verschil tussen een flinke verkoudheid en een echte griep niet kennen, omdat ze zelden door een echte griep getroffen worden. Snotteren en wat verhoging is geen griep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stippel, juist, voor veel mensen is alles griep.
maar de eerste echte griep komt meestal pas rond de kerstdagen, de rest is griepachtige verkoudheid, maar wel verkoudheid.
ook die muteert ieder jaar, anders zouden we er niet meer ziek van worden.
Voorkomen gaat nooit lukken, helaas maar wat wel goed helpt is Zorgen dat je een goede weerstand hebt. Dus gezond leven: Gevarieerd eten, voldoende beweging en op tijd naar bed. Ook het doormaken van een griep zorgt voor betere weerstand.....als je conditie en weerstand (redelijk) op peil is, zul je sneller en beter herstellen na een griep.

Dus zorgen dat je conditie en je weerstand in orde is, en vooral ook op tijd naar bed gaan en niet te schoon qua bacterien zijn, dan zul je zien dat je steeds minder vaak en vooral heftig griep zult hebben en sneller van je verkoudheid af zijn.

succes!

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog als aanvulling als antwoord op je vraag hoe je je weerstand kunt verhogen: Die 2 liter sinaasappelsap zou ik vervangen door fruitshakes. Afwisselen met soorten fruit, bv banaan kiwi en sinaasappel, of aarbeien mango enzo. Zo krijg je van alle soorten fruit genoeg binnen. Toch zou ik het beperken tot een halve liter per dag en daarnaast extra water of kruidenthee.....en zeker geen zuivel gebruiken gemaakt van koemelk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In slechts een weekend te laat naar bed, kan je erna al de klos zijn.
Dus helemaal waar. +
Mooie avatar trouwens, lijkt bijna getekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dubbel bedank ed {^_^}