Hoeveel mensen sterven er jaarlijks aan roken?

En Junkfood...

voor school

Toegevoegd na 11 minuten:
(IN AMERIKA)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In de Verenigde Staten sterven jaarlijks rond de 443.600 per jaar aan (de gevolgen van) roken.

Tenminste als je de bron mag geloven (zie link, helaas Engelstalig).

Let wel op het antwoord dat Marleen gaf, persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan met name de methodes die gebruikt worden om tot dit soort getallen te komen als je die consequent gaat doorvoeren kom je op meer dan 100% uit van de mensen die jaarlijks overlijden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Jaarlijks ... per jaar is natuurlijk een beetje dubbelop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Te veel!
Want dat mensen doodgaan is normaal, maar te jong is niet nodig, brengt een hoop verdriet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik zeg: Te Veel... dan krijg ik daar vast een minpunt voor... ik heb cijfers nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rokers overlijden in de regel gemiddeld vijf tot tien jaar (ALS je de statistieken al moet geloven) eerder dan niet-rokers. Met een gemiddelde levensverwachting van 81 is dat in hun zeventiger jaren ; niet echt jong he ?
Nul. Precies nul. (even verder lezen voor je op de min klikt; dit is geen pro-roken-stukje ofzo).

Er worden wel schattingen gedaan naar het aantal mensen dat eventueel overleden is aan een an roken gerelateerde ziekte, maar er zijn geen ziektes die je uitsluitend van roken kunt krijgen, en ook roken zelf is niet rechtstreeks dodelijk, uitsluitend indirect door de reeds genoemde roken-gerelateerde ziektes.

Daarbij is de link tussendie ziektes en roken vaak weinig meer dan statistisch ; dat wil zeggen, zodra rokers een bepaalde ziekte vaker krijgen dan niet-rokers, wordt het een roken-gerelateerde ziekte of aandoening genoemd.

Ik heb zo geen overzicht van welke aandoeningen het allemaal zijn, maar denk aan alle mogelijke hart- en vaatziekten, longaandoeningen en de meeste vormen van kanker. Er zijn enthousiastelingen die ELKE aan een roken-gerelateerde ziekte overleden persoon alseen aan roken overleden persoon tellen, maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Volgens die telling zou namelijk jaarlijks ongeveer 800 % van alle rokers aan de gevolgen daaraan overlijden.

Over junkfood zou je eigenlijk het zelfde kunnen zeggen ; als je ziet welke kwalen je daar allemaal van krijgt, is de kans dat je aan junkfood overlijdt ongeveer 100 %, alleen is dat nooit 1 op 1 hard te maken. Maar 'welvaartsziekten' zijn er wel een rechtstreeks gevolg van, en dat is momenteel zo ongeveer de enige doodsoorzaak in het westen : welvaartsziekten.

Naar het aantal sterfgevallen kun je eigenlijk alleen maar schattingen doen, zowel bij rokers als junkfoodgebruikers (al zijn die vaak jonger, dus statistisch minder interessant). Er overlijden echter wel -keiharde, rechtstreekse cijfers - honderdduizenden, zo niet meer, mensen en kinderen per jaar aan ondervoeding, malaria, gebrek aan schoon drinkwater, diarree en eenvoudige infecties. Wellicht zou de WHO zich daar weer eens wat meer mee bezig moeten houden, want daar zijn ze tenslotte uiteindelijk ooit voor opgericht ; niet om mensen in het rijke westen met een bovennatuurlijke levensverwachting te vertellen hoe ze NOG ouder kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Precies, zoiets had ik ook in gedachten, maar ik dacht laat ook maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, het is een gevecht tegen de bierkaai, maar soms moet het even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom het ik hieronder ook nog het officiële fictieve getal van de ACS gegeven, want er werd een toevoeging op de vraag gedaan dat de vraag betrekking heeft op in Amerika. Daar roepen ze al heel lang getallen die geconstrueerd zijn volgens methodes als die jij omschrijft, bijvoorbeeld iemand die ooit gerookt heeft en 40 jaar later aan iets overlijdt.