Als er in het ziekenhuis foto's worden gemaakt van hart en longen wordt er dan bijv. ook gekeken naar de slokdarm?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een radioloog zal alle foto's in hun geheel bekijken. Ook als er een longfoto gemaakt wordt, kan het dus zijn dat er een oude fractuur aan de schouder opgemerkt wordt of een rib.... De slokdarm loopt door het beeld, dus een afwijking aan de slokdarm zou opgemerkt moeten worden, als die tenminste zichtbaar is.... En daar zit hem het probleem: De meeste afwijkingen aan de slokdarm zijn niet op een gewone thoraxfoto te zien! gewoonlijk is daarvoor nodig dat de slokdarm gevuld wordt met contrastvloeistof, of er moet een CT-scan gemaakt worden. Meestal wordt er echter een scopie gedaan, waardoor de arts de afwijkingen direct kan zien en zonodig ook weefsel kan wegnemen voor microscopisch onderzoek.
Je kan dus niet verwachten dat een 'schone' longfoto betekent dat er ook niets mis is met de slokdarm, maar ook niet dat een afwijking aan de slokdarm nooit gezien wordt op een gewone longfoto.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Om de slokdarm echt te kunnen zien zal die gevult moeten worden met contrast middel. Dit doen ze echt alleen als ze denken dat daar een probleem zou kunnen zijn. De slokdarm zelf staat wel op de foto, maar niet goed bruikbaar voor interpretatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slokdarm controleren ze met een gastroscopisch onderzoek.
Op foto's kunnen ze niks zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie worden de foto's scherp gesteld op het deel wat aangevraagd is.
Een röntgenoloog beoordeelt de foto's en zal zeker , indien er zichtbare afwijkingen zijn op een ander gebied dit meedelen.