Geen geld van jezelf mogen uitgeven, is dit een `stoornis`?

Ik heb geld, genoeg geld, dat weet ik gewoon. Maar ik kan het niet uitgeven, dan voel ik me zo boos, gespannen, verdrietig en schuldig tegelijk. Zelfs al gaat het om 2 euro, dan nog mag ik het niet van mezelf. Geef ik het wel uit, dan kan ik er serieus om huilen. Dit frustreert mij erg omdat ik hierdoor ook geen leuke dingen mag doen van mezelf, want die kosten vaak geld. Zo is het nu weer zo, mijn vriendenkring is uiteten, en ik ben maar met een smoes thuis gebleven omdat ik dat geld niet kan uitgeven. Het is niet zo dat ik er daardoor als een slons bijloop, want ik vind het wel belangrijk om er netjes en verzorgd uit te zien. Maar meer geld kan ik gewoon niet uitgeven, al zou ik het zo graag willen. Boodschappen doen, ook een crime; alle supermarkten langs, want het ene product is daar toch weer 5 cent goedkoper.

Ik vroeg me af of dit ook soort stoornis of iets kan zijn? En wat kan ik er mee doen,want het belemmert mij enorm.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit gaat inderdaad wel een tikje verder dan 'gewoon een zuinig spaarzaam leven leiden'. En zo te horen heb je er zelf ook last van. Ga er mee naar de huisarts.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik hou van geld uitgeven! Ik vind het heerlijk...totdat ik aan het eind van mijn salaris nog een deel maand over heb. Ik heb juist ook het tegenover gestelde. Als ik eens een paar maanden kon doen wat jij doet... Maar daar ben je niet mee geholpen. Als jij er zelf zo verdrietig van word is het duidelijk niet goed voor jou. Maak inderdaad eens een afspraak met je huisarts. Het zou voor jezelf prettig zijn als je een manier vind om goed met geld om te gaan en tegelijkertijd jezelf niet te kort te doen.

Het beste antwoord

Ik heb hier een stukje voor je gevonden dat gaat over waar jij het over hebt: http://yulius.nl/printpdf/1126

Het is dus een vorm van 'dwangstoornis', al is het woord 'stoornis' volgens mij een vervelend woord omdat het suggereert dat je 'zwaar ziek' of 'gestoord' bent. Dat is niet zo. Vormen van 'dwang' die mensen zichzelf opleggen, komen relatief vaak voor, met name in de vroege volwassenheid. Mensen gaan dan bijvoorbeeld alle kleding in hun kast kaarsrecht leggen en voelen zich rot als niet alles kaarsrecht ligt, willen al hun activiteiten in schema's weergeven, moeten 6 controleren of de wekker wel aanstaat, enz. (zie link hierboven).

In jouw geval gaat het om het gevoel dat je controle wilt hebben over je geld, en daarom moeite hebt om het uit te geven. Als je geld uitgeeft zonder dat je daar absolute controle over hebt en het zeer goed hebt afgewogen, dan gaat dit gepaard met angst.

Dit verklaart m.i. ook waarom je moeite had om uit eten te gaan met je vriendengroep. De groep kan bijv. besluiten om nog een toetje te nemen en dan kun jij geen 'nee' zeggen om niet flauw te zijn/erbuiten te vallen. Op dat moment verlies je de controle over het uitgeven van je geld en voel je je heel rot.

Voor mij persoonlijk is dit heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook lang gehad toen ik rond de 20 was. Laat je niet aanpraten dat je gierig bent, want daar heeft het niets mee te maken. Waarschijnlijk vind je het zelfs makkelijker om geld uit te geven aan anderen dan voor jezelf.

Zoek wel hulp als het je te veel gaat belemmeren in je dagelijks leven. Bijv. bij een GGZ/Riagg (verwijzing verloopt via je huisarts).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het belemmert me al enorm, helemaal sinds ik op mezelf woon en alles moet betalen.Ik raak meer en meer in een sociaal isolement doordat ik allerlei sociale activiteiten uit de weg ga als er geld bij komt kijken. Het stukje van controle komt me bekend voor, door een eetstoornis verleden dat ik achter me heb gelaten. Het lijkt wel alsof ik van de ene stoornis naar de andere ga.. Eetstoornis-depressie, en dan nu dit. Ik word er eerlijk gezegd erg moedeloos van. Het geld uit geven gaat alleen als ik het in mijn hoofd goed heb gekeurd, duidelijk heb hoeveel het precies gaat kosten etc. Dus dat met het uit eten klopt ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan best dat je 'gewoon' gevoelig bent voor controlestoornissen. En dan is het dus niet zo gek dat je, nadat je je eetstoornis hebt overwonnen (wow!), toch weer 'per ongeluk' in een andere stoornis beland. Hier moet je echt met iemand over gaan praten.

Andere antwoorden (3)

Als je er zelf last van hebt dan is het inderdaad een stoornis. Misschien kan je huisarts je doorverwijzen naar een specialist hierin.
9 jaar geleden
Ja, dit is duidelijk niet een normale manier van reageren op "omgaan met geld".

Ga naar je huisarts, vertel alles of makkelijker, laat hem/haar deze vraag en toelichting lezen, vraag wat je zou kunnen/moeten doen om dit te veranderen.
Een psycholoog zou hier wel op zijn plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is moeilijk beoordelen op afstand bijv. wat vinden je omgeving van je gedrag en in hoeverre beinvloed het andere dingen. Ik zou het een soort dwangstoornis noemen want daar lijkt het nog het meeste op. Ik zou er wel met mensen over praten en hulp gaan zoeken of krijgen want e hebt er echt problemen mee zeg je zelf. Ik vind het overigens wel een hele leuke stoornis, de meeste mensen inclusief mijzelf hebben bijna ene gat in hun handen ik ga nu altijd met contant geld op stap en reken alles contact van benzine tot massage. Ondanks dt ik ook geld genoeg heb want als ik dit niet doe geef ik het heel impulsief uit merk ik waardoor ik veel domme dingen koop en doe.