Kan ik de restauranteigenaar aansprakelijk stellen als ik door zijn eten op de 1e hulp ben beland?Pinda-allergie. Ik heb gevraagd of er Pinda inzat.

De dame die de bestelling opnam wist zeker dat er geen pinda in het eten verwerkt zat. Bleek dus wel het geval te zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
M'n vriend is teruggegaan om verhaal te halen. De eigenaar heeft toegegeven dat Pinda een ingredient in het gerecht is. Ik ben zeer voorzichtig met eten. Ik zal nooit achteloos iets eten waarvan ik niet zeker weet wat erin zit. Iedereen bedankt voor de reacties!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord is volmondig ja. De restaurant eigenaar is verantwoordelijk voor het voedsel wat hij serveert. Zeker als er bij de bestelling is doorgegeven dat je een pinda allergie hebt. Bovendien moet zowel de eigenaar als zijn personeel op de hoogte zijn van de producten die er in de keuken worden klaar gemaakt. In jouw zaak zijn dat pinda's. De serveerster had het door moeten geven aan de kok. Nu weet ik niet of zij dit heeft gedaan. Ik zou er werk van maken zeker omdat een pinda allergie fatale gevolgen kan hebben!

Ja, in dit geval kan dat. Ga hiervoor naar de rechtswinkel. Zij kunnen je helpen om een civiele procedure tegen het restaurant op te starten om letselschade te verhalen.

Je kunt ze zeker aanspraakelijk stellen, maar het laatste woord is aan de rechter. bel je DASverzekering is

Dat lijkt mij wel ja. Echter: Het bewijs zal moeilijk te leveren zijn. Als die dame dat wil herhalen, wat ze gezegd heeft, dan heb je wel een kans.

Je kan hem aanklagen,maar het gaat je vreselijk veel geld en tijd kosten

Ja, dat kan. En ik zou het ook zeker doen als ik jou was!

ze zijn gewoon aansprakelijk. maar wat moet er betaald worden?

Ga met de eigenaar in gesprek en neem iemand mee als getuige. Omschrijf de dame, wanneer en hoelaat het was. En jullie zullen er vast wel uitkomen. Maar zelf ben je ook verantwoordelijk voor je pinda-allergie. Want je kan wel vragen of er pinda's inzitten en niet iedereen weet hoe ver dit kan gaan. Zij is er vanuit gegaan dat er geen pinda's inzitten zoals de meeste mensen denken. Maar er kan ook een bestanddeel in een saus zitten. Waar je deze reactie van kan krijgen en dus geen pinda's. Heel veel voedsel kan sporen van pinda's bevatten. Ook kunnen er sporen van pinda in een pan zitten van een vorige gerecht. En 1 korreltje wat de meeste mensen niet weten kan fataal zijn.

Ja. Het gaat je moeite kosten maar als je een getuige hebt dan hangt hij (figuurlijk). Wel meteen werk ervan maken.

Ik denk, dat je kansen ook een beetje afhangen, van het soort restaurant, waar je gegeten hebt. Als je je realiseert, dat pinda's aan boord van vliegtuigen vaak afgeschaft worden omdat er al reacties kunnen optreden als iemand in de buurt pinda's eet, zijn er natuurlijk 'keukens' waarbij je ervan uit kan gaan, dat er in de keuken met pinda's gewerkt wordt : alle oosterse keukens, overal waar satésaus geserveerd wordt. Wel ontzettend vervelend voor je, dat je avondje gezellig uit eten op de 1e hulp geëindigd is - gaat het nu weer wat beter met je? Je zal wel héél erg geschrokken zijn !!

Allereerst een tegenvraag: Wat denk je er mee te winnen? Ik denk dat je de restauranteigenaar er niet voor aansprakelijk kan stellen, omdat hij niet behoeft te weten hoe zijn ingredienten waarmee hij kookt zijn bereid, en of er een kleine restant pinda zit, in een ingredient. Bovendien vind ik de vraag of er pinda inzit, iets heel anders dan de vraag of er restanten van pinda's in een ingredient zitten, waardoor je een allergische reaktie kan krijgen. Ik denk dat je de vraag specifieker had moeten stellen, en dan nog vind ik het niet slim om hiervoor een restauranthouder aansprakelijk te stellen.

Ik denk wel dat het cruciaal is dat je hem voldoende hebt geïnformeerd over jouw Pinda-allergie. Je hebt namelijk een ander niveau van blootstelling, dan iemand met een intolerantie.

waarschijnlijk kende de dame in kwestie het risico van een pinda allergie niet. Ik weet niet hoe allergisch je bent ?. maar het schijnt dat je van een miniscuul stukje pinda al in Ana...schok kunt raken. Dus dat het niet in het eten hoorde kan ze zeker zeggen maar ze kan niet met de 100% beweren dat er geen enkele kruimel pinda in zit. dat lijkt me heel moeilijk. Ik weet niet hoeveel pinda,s er dus inzaten maar het was waarschijnlijk niet een officieel ingredient van die maaltijd. en dus waarschijnlijk toch een voedsel "besmetting" iets dat bijna niet te voorkomen is al zijn het misschien maar minime hoeveelheden. Aansprakelijk kun je hem zeker stellen er zijn toch kosten maar meer ook niet denk ik.

Sommige mensen met pinda allergie reageren ook als naast hun eten (of in de fabriek waar hun eten is gemaakt) pinda's zijn verwerkt. Hoe weet je zeker dat IN JOUW eten pinda's zijn verwerkt? Je allergie reactie is daarvoor niet bewijzend!

Ik kan me daar ook vreselijk boos om maken. Mijn zoon heeft een koemelkallergie, en er zijn mensen die er zo achteloos mee omgaan. Nee hoor, het zit er echt niet in... En ik zit later met een ziek en ellendig voelend kind thuis, terwijl dat niet nodig is. Bovendien kjost het hem ook nog veel energie om alles weer normaal te krijgen, omdat elke keer zijn darmflora wordt aangetast. De moeilijkheid in deze is de bewijslast. Ik geef je weinig kans dat je iets zult winnen, maar een bos bloemen van de eigenaar zou zeker niet misstaan. Vraag de volgende keer of ze het na willen vragen bij de kok, en leg uit dat het al eens is misgegaan, en dat ze ook moeten letten op sporen van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100