hoe kan het dat mijn ontstekingswaarde steeds te hoog is?

hoi allemaal

ik ben natasja een vrouw van 31 die al een poosje met wat lichaamlijke problemen kamt.
het is allemaal vorig jaar mei begonnen met buikpijn dus naar de huisarts uitstrijkje gehad en een bloedtest
daaruit bleek uitstrijkje niet goed pap 3b en de onstekingswaardes in het bloed te hoog.
naar de gyn geweest en antibiotica kuur gekregen
bij de gyn bleek het nog niet goed dus is er een stukje baarmoederhals weggehaald. daarna pijn linkerzij weer naar de huisarts die het niet vertrouwde en me doorstuurde naar het ziekenhuis weer bloed afgenomen bleken weer de ontstekings waardes te hoog verder konden ze niet vinden dus weer trouwens dezelfde antibiotica kuur gekregen. daarna pijn op de borst met de het hart en de longen bleek niets mis alleen je raad het al de onstekingswaarde weer te hoog dus voor de verandering maar weer eens dezelfde antibiotica kuur gekregen (amoxcelinne) wwet niet of ik het goed geschreven heb. nu weer naar de dokter geweest voor de zelfde klachten alleen nu doet mijn linkerarm en schouder erbij zeer weer bloedgprikt en weer de ontstekings waarde te hoog. dat moet toch ergens vandaan komen? iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? bij voorbaat dank

gr natasja

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (1)

Tsja, ik ben bang dat daar geen eenvoudig antwoord op te geven is.
Je hebt het over de "ontstekingswaarde" maar er bestaan verschillende waardes, die verstoord raken bij ontstekingen. Het is dus niet helemaal duidelijk over welke waarde je het hebt; meestal wordt er het bse (de bezinning) mee bedoeld.

Het bse wordt verhoogd als er ergens in het lichaam een ontsteking is. Probleem is dat het onder invloed van vele andere factoren ook verhoogd kan raken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat een verhoogd bse een aanduiding is dat er iets mis is in het lichaam. Het zegt niets over wat er dan mis is.

Bijkomend probleem is, dat ongeveer 5% van alle mensen een verhoogd bse heeft zonder dat er een probleem is. De "verhoogde" waarde is voor deze mensen de normale waarde. De normaalwaardes van het lab zijn nou eenmaal gebaseerd op de gemiddelde bevolking; ze gaan niet altijd op voor individuen.

Als er al iets mis is, dan is dus niet te zeggen wat. Bovendien zou het kunnen dat u tot die 5% behoord.
Wellicht dat het helpt als vertelt wat voor klachten u nu precies hebt, wat voor onderzoek is er gedaan en wat waren de precieze uitslagen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien goed om die waardes eens op te vragen en dan niet alleen de waarde van de ontstekingswaardes, maar gewoon alles wat hij aangevraagd heeft.
Met zoveel verschillende klachten wordt het voor mij waarschijnlijk erg lastig om met duidelijke suggesties te komen, maar ik wil wel een poging wagen. Dan heb ik wel wat meer informatie nodig. Over uzelf: leeftijd, rookt u/ heeft u gerookt, eerder dit soort klachten gehad (mn de gewrichtsklachten en moeheid), wat was er toen aan de hand, lijdt u aan een bepaalde aandoening, komen er ziektes in de familie voor? Wat voor werk doet u? Gebruikt u medicijnen, welke? pijn li zij: waar zit de pijn precies (de flank is nogal een gebied namelijk), als u diep inademt/ hoest/ gaapt is dat dan pijnlijk, zijn bewegingen in de arm pijnlijk (heffen van de arm of bv iets tillen) Wat voor soort pijn is het (stekend, krampend, drukkend, probeer het te omschrijven) pijn schouder: zelfde vragen als bij de zij. Kunt u de schouder nog gewoon bewegen. Is het pijnlijk om op de schouder te liggen? Pijn op de borst: zelfde als hiervoor. Tijdens de pijn ook kortademig, misselijk, zweten? Menstruatie: wat bedoelt u met onregelmatig, hoe was het bloedverlies de laatste paar maanden. Hoeveel bloedverlies is er, hoeveel maandverband hebt u bv nodig en hoe vol zitten de verbanden, stolsels? Welke pil gebruikt u? Vermoeidheid: hoe gaat het slapen, hoelang ligt u in bed, hoelang duurt het voordat u slaapt, veel wakker worden 's nachts en waarom dan. Kunt u uw dagelijkse dingen nog doen? Pijn in gewrichten en spieren: welke gewrichten en spieren? Wanneer zijn ze pijnlijk, bepaalde bewegingen/ momenten? Hoe zien de gewrichten eruit, rood/ gezwollen/ warm/ normaal. Nou hopelijk kom ik daar wat verder mee. Overigens kan ik via internet niets anders doen dan meedenken en misschien wat suggesties geven. Het is voor mij niet mogelijk en ook zeker niet mijn bedoeling om uw (huis)arts te passeren. Als ik iets anders zeg dan uw huisarts, dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk gelijk; hij is immers degene die u ziet en kent. Gezien de hoeveelheid antibiotica zonder indicatie: komt u uit Belgie?