Claudicatio intermittens is in de benen wat angina pectoris op de borst is: pijn bij inspanning, omdat bij inspanning je spieren meer zuurstof verbruiken, maar tengevolge van aderverkalking (atherosclerose) is de doorbloeding (dus de zuurstofvoorziening) onvoldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even gecopy-paste (heb er immers nog nooit van gehoord):
'Bij claudicatio intermittens krijgt u tijdens het lopen pijn, kramp of een doof of moe gevoel in uw been. De klachten kunnen in de voet, de kuit, het dijbeen of de bil optreden. Als u stilstaat verdwijnen de klachten. Loopt u weer verder, dan beginnen de klachten na eenzelfde loopafstand opnieuw.'

Meer info via onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze noemen het ook wel "etalagebenen"+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van etalagebenen had ik dan WEL weer gehoord :P
Maar van die term nog nooit.
Etalagebenen is een lekenterm voor claudicatio intermittens of perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Ze beschrijft de pijn in de benen ten gevolge van een vernauwing of afsluiting van een slagader naar of in de benen.