Kan het saharazand in de lucht de oorzaak zijn van prikkende ogen?

Sinds vrijdag de 5e april (2024) heb ik last van prikkende ogen. Zou het saharazand dat zich nu (extra) in Nederland in de lucht bevindt, hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Picture for question
3 weken geleden
Utrecht
3 weken geleden
Ik denk eerder dat het hooikoortsseizoen is begonnen.
Pieterke
3 weken geleden
Volgens dit artikel op Facebook zou het kunnen: https://www.facebook.com/Assuria/photos/%EF%B8%8F-we-hebben-waarschijnlijk-allemaal-wel-gezien-dat-er-stof-in-de-lucht-hangt-de-/54741645925
Antoni
2 weken geleden
Voor wie het weten wil: inmiddels heb ik, op zaterdag 13 april 2024, al heel wat minder last van prikkende ogen. De pijn is zo goed als voorbij. Maar benieuwd naar een antwoord op mijn vraag ben ik nog steeds!

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.

Mensen die last hebben van chronische longziekten of hart- en vaatziekten zijn extra gevoelig voor fijnstof. Fijnstof is de algemene term voor zeer kleine deeltjes die in de lucht zweven. Saharazand valt daar óók onder.

Een hoge concentratie fijnstof in de lucht hangt, kan daardoor zorgen voor luchtwegklachten, zo meldt het RIVM. Denk hierbij aan hoesten, benauwdheid en astma-aanvallen.
Maar ook: irritatie van ogen, neus of keel. En: pijn op de borst, hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid.
Amadea
2 weken geleden