Is het echt nodig om vlees te eten?

Of kan je prima zonder vlees.
Ik weet dat de B12 in vlees cruciaal is. Maar daarvoor krijg ik sowieso elke maand al een injectie..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
er zijn genoeg mensen die al jaren lang vegetarisch of veganistisch zijn die nog lang niet dood zijn neergevallen, dus het kan volgens mij prima.

Het beste antwoord

Ik ben mijn hele leven vegetarier (heb dus nog nooit vlees of vis gegeten) : ik ben nu 57.
En ik garandeer je : je hebt vlees ab-so-luut níét nodig.

Integendeel.

Het is toch eigenlijk een raar idee, dat het eten van een lijk je gezond zou kunnen maken? Ik bekijk de wereld wat dit betreft met meer en meer vervreemding : we voeren voor mensen prima eten aan dieren, maken die dood, laten ze uitlekken en vriezen ze in, voegen 300 smaak- en conserveringsmiddelen toe, en eten dat rare mengsel vervolgens op? Terwijl er behalve de voeding die er in die dieren gestopt wordt, de medicijnen, de hormonen , óók nog eens een onverantwoordelijke hoeveelheid steeds schaarser wordend drinkwater ingegegoten wordt?

Nee, zo kan en mag het eigenlijk niet verder gaan.

Het is niet nodig vlees te eten, (en vis óók niet, trouwens...), en het zou eigenlijk zo snel mogelijk afgeschaft moeten worden : wereldwijd...
Dan sterven er aanmerkelijk minder mensen van de honger, en er is oneindig veel minder dierenleed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt toch wel erg logisch en vlees klinkt zo spontaan een stuk onsmakelijker. Ik heb al heel lang twijfels, en nu ben ik een aantal weken gestopt met vlees eten. Ik vind het ook spontaan niet lekker meer, onnatuurlijk zelfs.. maarja.. er blijft gezegd worden dat je het nodig hebt. Kom je niks tekort als je het vlees gewoon weglaat? Of moet je dan toch wel heel goed gaan combineren met je eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik in een vegetarisch gezin ben groot geworden, heb ik automatisch veelzijdig leren koken en maaltijden bereiden. Zorgen voor elke maaltijd de schijf van 5 (toen nog...is nu schijf van 4 geworden). Noten, eieren, peulvruchten , kaas, kwark, yoghurt, altijd veel groenten en rauwkost, veel fruit, veel verse kruiden. Lekkere stoofschotels, hartige taarten van volkorenmeel, bruine rijst (zilvervlies), volkoren pasta en veelgranenbrood...gewoon je gezonde verstand gebruiken, en dan komt het helemaal goed.
En als je eens iets eet, wat niet helemaal volwaardig is ( ik vind bijv kaasfondue erg lekker, maar met zoveel kaas en brood mis je natuurlijk groenten en fruit....), kan je door een grote salade met bijv. kikkererwten erbij, tomaten, sla, komkommer, taugé of alfalfa-spruiten, peterselie, knoflook, uien...en ga zo maar door....het een beetje veelzijdiger maken. En je kan, behalve brood, ook druiven, verse ananas en stukken bleekselderij en cocktailtomaatjes indopen in de kaas. Je moet even omdenken : 'de' meeste mensen eten iets vlezigs met iets 'erbij'.
Ik eet groenten, en denk daarna aan erbij : gepaneerde kaas bij bloemkool of andijvie, brie door de chili-sin-carne, heel af en toe een commerciele vleesvervanger, maar dat is misschien 2 x per jaar, omdat ik ze te melig en smakeloos vindt. Gemarineerde tahoe is bijv heerlijk : koop een vegetarisch indonesisch kookboek, en er gaat een wereld voor je open. Ook de Indiase keuken leert je heel snel, dat vlees echt absoluut overbodig is om heerlijk te kunnen eten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het is toch eigenlijk een raar idee, dat het eten van een lijk je gezond zou kunnen maken?' Hoe kan het dat zoveel andere zoogdieren niet zonder kunnen en daadwerkelijk gezond worden van vlees en dood zouden gaan aan groente en fruit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle : welke zoogdieren kunnen niet zonder vlees en blijven gezond door het eten van vlees - en gaan dood door groente en fruit?
@ Vraagmaker : Ooit bij een abattoir gestaan? Waar dieren die gaan sterven het bloed van hun voorgangers, en de angst ervan, kunnen ruiken? Een mens is een diersoort die geen dieren kan doodmaken : we zijn niet snel genoeg om een prooi te kunnen najagen en doodmaken, we hebben niet de juiste kaken om een prooi te kunnen doodbijten, dus we kunnen hooguit de restjes eten die andere dieren achterlaten na het doden van hun prooi. We zijn rest-eters, geen prooidoders.
Als je kijkt naar onze naaste familieleden : de orang utangs, dan zie je, dat dit dit vegetarisch levende dieren zijn : levend van alleen maar fruit- en groentenproducten.
Het is voor ons mensen niet natuurlijk om vlees te eten, en we kunnen dus echt prima zonder. Of je het lekker vindt is vers twee : dat is ook precies het enige argument wat een overtuigd vleeseter blijft, want ieder ander argument pró vleeseten valt te weerleggen.... Dat jij lijketen lekker vindt : ga je gang.
Maar weet, dat je de wereld er geen genoegen mee doet, en het moeilijker, zo niet onmogelijk maakt, voor 6 miljard mensen op deze grote prachtige bol te kunnen voortbestaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt aan wolven bijv : het eerste wat ze eten van hun prooi zijn de darmen : met daarin het halfverteerde gras....ze gaan dood, als ze niet die groenteproducten binnenkrijgen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste vleeseters gaan dood als ze alleen fruit en groente eten. Ze kunnen dat ook helemaal niet verteren. Kijk eens naar het verschil tussen het darmkanaal van een koe of een leeuw. Wij zitten daar een beetje tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals de meeste GVers weten : ik ben een enorme voorstander van soortgerecht houden en voederen van dieren. En een leeuw, kat, hond of wolf zou ik dus nooit vegetarisch eten geven : deze dieren zijn wél in staat zelfstandig een prooi te slaan, en worden terecht roofdieren genoemd.
De mens kan alleen succesvol jagen door samen te werken, en door het vervaardigen van werktuigen als speren en pijl en boog. De daarvoor benodigde intelligentie hééft de mens, als meest succesvol zoogdier natuurlijk. Een mens alleen kan geen prooi slaan, hooguit nesten leegroven van de eieren, of een zwaargewond dier dat niet weg kan vluchten de hals door te snijden : doodbijten kunnen we het niet. Maar de vraag is : is het nodig, om vlees te eten?
En het antwoord op die vraag is : nee.
Een mens kan prima leven zonder ooit een dier te consumeren, zéker in onze contreien met de bijna belachelijke hoeveelheid keuze aan voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even een laatste toevoeging : er is een ziekenfonds, waar je minder premie betaalt, als je vegetarisch leeft.
En dat doen ze vast niet omdat ze zo van dieren houden....Blijkbaar declareren vegetariërs dusdanig minder ziektekosten, dat de premie omlaag kan. Als dát geen aanbeveling is voor de algehele gezondheidstoestand van vegetariërs.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk ziekenfonds (dat woord bestaat niet eens meer) is dat dan? Hoe bewijs je dat je vegetarier bent? Is het weren van rokers niet zinvoller? Wat doen ze met rokers die vegetarier zijn? Ik durf te wedden dat ik net zo gezond ben als een vegetarier en gezonder dan een vegetarier die rookt. Verder: eerst vraag je mij welk zoogdier er dood gaat van alleen groente en fruit en later kom je zelf met je leeuw, kat, hond of wolf. Ik ken genoeg katten die echt niet hun eigen kostje bij elkaar kunnen jagen en nog meer honden ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okay en okay en okay......dank voor je commentaar, maar het is verder geen antwoord op de vraag of een mens vlees nodig heeft, Pelle....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel nieuwsgierig! :) Je antwoord is erg nuttig en ik denk dat ik me er maar eens wat beter in ga verdiepen. Hopelijk helpt het minder of geen vlees meer eten mij met een bewustere voedingskeuze.
Kristal
11 jaar geleden
Ik eet al 28 jaar geen vlees, wel vis. En ook vis is niet nodig om gezond te blijven. Als je het lijstje bekijkt van Nieuwsgierig, nou, gezonder kan niet. Tenminste, als het biologisch is. Let gewoon op die vitamines. Overigens, mijn kat Mira gaat er helemaal van kwijlen als ze meloen ruikt, ze komt eraan gehold en mauwt net zo lang tot ze wat krijgt. Net als met komkommer en aardappelschillen... Tja... ik weet het ook niet ;-)) En even aanvullend op Nieuwsgierig: ook tijgers eten eerst de ingewanden van een prooi op, van graseters, ze hebben dat echt nodig voor hun gezondheid.

Andere antwoorden (4)

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben al járen vegetariër (plm. 20) en ik ben nooit ziek, heb een gezonde huid en voel me energierijk. Ik ben van mening dat het zielig is voor de dieren (jaja!) en dat het voor mensen niet gezond kán zijn, al die gifstoffen en hormonen.
Anderen zullen echter beweren dat je toch een tekort krijgt aan vitaminen, dat je er vaal uit gaat zien en dat het helemaal niet zielig is.
Het is een keuze die je zelf zult moeten maken, maar vlees nodig? Nee hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je drinkt dus ook geen melk, eet geen eieren en kaas en gebruikt geen leer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is toch een verschil tussen dat? Je hebt vegetariërs die geen vlees eten, maar wel melk drinken. en dan nog de extremen die geen melk of eieren eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies xlr8! Je hebt veganisten, vegetariers, lacto-vegetariers, ovo-vegetariers en lacto/ovo-vegetariers. ik behoor tot de laatst genoemde, dus tot de club die wel biologische melk en eieren neemt (maar geen bouillon en stremsel).
De vraag ging echter over vlees en zonder vlees kun je prima leven. Zonder vis overigens ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel mijn vraag niet lullig hoor, maar een belangrijk argument voor jou is mededogen met de dieren. Heb je er weleens over nagedacht wat er met al die overbodige stiertjes, bokjes, rammetjes en haantjes t.g.v. de ei-, kaas- en melkproductie gebeurt? Ik heb een paar tamelijk lange periodes van mijn leven geen vlees en vis gegeten en heb daar heus wel over nagedacht. Als je echt geen dierenleed voor consumptieve doeleinden wilt dat moet je m.i. veganistich gaan leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veganistisch, met een s.
Vlees eten is eerder overbodig dan gezond!
Inderdaad moet je zorgen dat je de juiste vitaminen en ijzer enzo binnen krijgt, maar zeker tegenwoordig zijn er zeer goede en vooral lekkere "vlees vervangers" te koop bij elke supermarkt. Mijn dochter is sinds haar 10e jaar vegetarisch, dat is nu ruim vier jaar.
Pas hebben we haar bloed laten controleren en dat zag er extreem (!!) goed uit!
Ik moet er wel bij zeggen dat we wel veel vis eten.
Ik ben er van overtuigt dat vlees eten eerder schadelijk voor je is dan dat het nodig zou zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet nodig om vlees te eten.
Vegetarisme wordt door de officiële gezondheidsorganisaties (denk bijvoorbeeld aan World Health Organization, de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum, ed.) tegenwoordig alom geaccepteerd als een veilig en gezond eetpatroon.

B12 hoef je overigens niet per se uit vlees te halen hoor, ook in zuivel en ei zit B12.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook allerlei met B12 verrijkte producten (zoals sommige vleesvervangers/sojamelk/sojayoghurt/sojapudding) en B12-supplementen te koop, dus ook helemaal plantaardig eten is niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens kan prima zonder vlees en vis. Als je wel eieren en zuivelproducten eet is vitamine B12 ook geen probleem maar als je veganistisch eet loop je makkelijker tekorten aan B12 en in vet oplosbare vitamines op. Er zijn sterke aanwijzingen dat de kans op tekorten met onze moderne, veelal geraffineerde voeding sowieso al groot is. Om die reden vind ik het verstandig om aanvulling te overwegen in de vorm van een multivitamine- en mineralenpreparaat.