Heel eenvoudig. Als mensen hun premie betalen komt er geld binnen, bij een overlijden betalen ze uit. De winst? Het totaal aan premie (over alle jaren gemiddeld) is hoger dan het bedrag dat ze uit moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Valt wel mee (of tegen): de verzekeraar kan veel goedkoper inkopen en/of heeft zijn eigen uitvaartonderneming. Dus hun kosten zijn veel lager dan wat een gewone consument zou betalen.
Daarnaast moet je niet overschatten wat er allemaal inclusief is. Je bent alleen verzekert voor een basis pakket.
Als je afwijkt van deze standaard (die vaak erg basic is), moet je -flink- bijbetalen.
Reddie
9 jaar geleden
De premie is inderdaad laag, maar omdat de verzekering lang loopt, is de rente, en de rente over de rente, en de rente over de rente, etc uiteindelijk een hoog bedrag.
ronron1212
9 jaar geleden
Utrecht veel verzekeringen betalen gewoon het bedrag uit en hebben geen natura verzekering waar jij op doelt.
Utrecht
9 jaar geleden
In dat geval hebben zij jarenlang rente kunnen trekken van jouw inleg. Of als ze slim zijn; beleggen.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat is zo en je inleg vermeerderd ook. elk bedrijf moet winst maken anders heb je niets.
Je hebt uitvaartverzekeringen waarbij de uitvaart verzorgd wordt en uitvaartverzekeringen waarbij je geld krijgt waarvan je zelf de uitvaart kunt laten verzorgen.

Laat ik me even beperken tot de eerste soort.

De verzekerde betaalt uiteraard een premie. Die zal jaarlijks iets stijgen. De kosten van een uitvaart (zo tussen de euro 8000.- en 10.000.- nu) stijgen natuurlijk ook jaarlijks maar er vindt niet een soort 'inhaalpremie' plaats voor de jaren dat er in feite te weinig premie is betaald. Zelfs als je heel oud zou worden, heb je dat bedrag niet aan premies betaald.

Als de uitvaartverzekeraar de premies simpelweg op een bankrekening zou zetten, zou er onvoldoende geld beschikbaar zijn op het moment dat iemand zou overlijden. Een ander probleem is, dat er ook mensen 'vroegtijdig' overlijden: de uitvaart moet wel verzorgd worden maar er is nog niet genoeg 'gespaard'.

Wat de uitvaartmaatschappij doet, is een deel van de inkomsten beleggen. Niet in riskante beleggingen maar bijv. in commercieel vastgoed als winkelpanden en winkelcentra. De opbrengsten daarvan uiteindelijk aan de 'klanten' van de uitvaartmaatschappij ten goede want zij krijgen een uitvaart die feitelijk meer kost dan zij als premie hebben betaald. Ook kan de uitvaartmaatschappij producten/diensten voordeliger inkopen dan je zelf zou kunnen, omdat men op grote schaal werkt.
Computoon
9 jaar geleden
De premie is inderdaad laag, maar omdat de verzekering lang loopt, is de rente, en de rente over de rente, en de rente over de rente, etc uiteindelijk een hoog bedrag.
Als de rente over de inleg 4% bedraagt, is dat na 30 jaar 320%
En iets vergelijkbaars gebeurt met de totale premie over zo'n 30 jaar.
Reddie