Pijn tussen schenen en spier blijft terug komen hoe kan dat?

Ik heb nu al lange tijd last van pijn in de schenen.
Eerst had ik daar nooit last van.
Sinds 1 jaar pas...

Ik ben al 2 keer 5 a 6 weken gestopt met rennen.
En dan langzaam weer begonnen maar de pijn komt weer snel terug.
Ook al was die helemaal verdwenen.
Ik doe stukje lopen en weer stukje rennen.... Dus erg rustig.

Weet iemand hier waar het probleem zit of hoe ik het kan oplossen?
Dit is erg vervelend en al zeker als je van hardlopen houd.

Sportschoenen zijn goed.
Zijn niet erg oud en waren 140 euro.
Echte harloopschoenen en voel de grond amper tijdens het rennen.
Dus mij lijkt het niet in de schokken te zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Staat nu net op Groupon weer aanbieding van iRun cursus, heb ik ook gedaan, erg aanrader.
Zo kwam ik erachter dat ik verkeerd liep, nu gaat het stukken beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd klinkt als scheenbeenvliesontsteking, na het sporten koelen gedurende 10-15 minuten. Niet rennen of lopen in een te hoog tempo en met te grote passen, dit werkt averechts. Als het zeer erg is qua klachten, tijdelijk niet sporten en ver wandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aaah okeee... Thanks allemaal.
Koelen heb ik wel eens gedaan. Maar zal het nu voortaan altijd doen zolang ik hier last van heb.
De passen heb ik al aangepast naar minder grote passen. Het doet ook gewoon tijdens het lopen soms pijn.
Dus ik denk dat ik maar tijdelijk op fietsen over ga en het rennen even uitstel totdat ik goed ben hersteld.

Het beste antwoord

Het is natuurlijk onmogelijk om met zekerheid te zeggen wat er aan de hand is, maar dit klinkt voor mij als een shin splint: een irritatie/ overbelasting van een van de spieren in het onderbeen, of meer specifiek een irritatie en overbelasting van de peesaanhechting van die spier aan het scheenbeen.
Het wordt veroorzaakt door te ver of te vaak hardlopen, vaak in combinatie met een slechte looptechniek; ook het vele landen van de voeten op een harde ondergrond bevordert het ontstaan van zo'n overbelasting. Het wordt vaak gezien bij mensen die beginnen met hardlopen en daarbij een te enthousiast opbouw schema gebruiken, maar het komt zeker ook bij doorgewinterde hardlopers voor. Een paar maanden geleden heb ik nog een patiënt hiervoor behandeld, die meerent op olympisch niveau.

Om te beginnen is rust het allerbelangrijkste; hierbij niet stil gaan zitten maar even niet hardlopen. Koel de scheenbenen regelmatig, zo'n 3-4 maal per dag met ijs. Als de pijn is weggetrokken (dat kan al na bijvoorbeeld een week, maar soms is meer tijd nodig) kunt u weer gaan trainen. Bouw de training langzaam weer op, liever wat langzamer dan te snel, daarbij goed de tijd nemen voor warming-up en strekken tussendoor. Direct na de training de schenen weer koelen.
Als de pijn toch weer terug komt dan is de opbouw te snel geweest. Dan weer direct rust en koelen. Laat u in dat geval adviseren bijvoorbeeld door een fysiotherapeut.

Daarnaast is het belangrijk dat de schoenen echt goed zijn. Helaas is de prijs hiervoor geen goede indicatie. De schoen heeft een belangrijke functie bij het opvangen van de schok bij de landing, maar ook bij het verdere afrollen van de voet. Als de schoen niet bij uw voet past kan dit verkeert verlopen waardoor er krachten op de spieren en pezen komen waar ze niet op berekend zijn en waardoor dus de kans op overbelasting toeneemt.
Een goed sportwinkel kan u hierover adviseren en testen welke schoenen voor u het meest geschikt zijn. Vaak zijn aan het testen zelf geen kosten verbonden, in de hoop dat u de geadviseerde schoenen dan ook in die zaak zult kopen (maar dat weet ik natuurlijk niet voor elke winkel).

Daarnaast scheelt het vaak om stukken op onverharde weg (of zelfs grasland) te lopen; de ondergrond is dan minder hard waardoor de schok weer minder groot is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de heel erg uitgebreide en duidelijke reactie.
Ik ben begonnen met het koelen en ga dit proberen meerdere malen per dag te doen. Ook zal ik binnenkort is langsgaan bij een sportwinkel waar ze je goed helpen om de juiste schoen te vinden. En ik ga volgende week bij een vriend van mij langs. Die doet als werk fysiotherapeuten opleiden dus die kan me ook vast verder helpen. Wat ik trouwens ben vergeten te vermelden.
Ik heb sinds een half jaar ook aangemeten steunzolen. Dit omdat ik een beenlengte verschil heb. Ongeveer 1 cm is mijn rechterbeen korter.
Maar aangezien dat ik dezelfde problemen aan allebei de benen heb denk ik niet dat het door de nieuwe zolen komt.

Andere antwoorden (1)

Voel je het echt aan de binnenzijde van je schenen? Dan kan het om een scheenbeen of beenvliesontsteking gaan. Het beste wat je hier tegen kan doen is rust, niet overbelasten. Dat maakt het namelijk alleen maar erger. Zodra het beter gaat het proberen langzaam op te bouwen.

Kijk ook of je hardloopschoenen wel echt goed zijn, als het standaard schoenen zijn die iedereen koopt kan het net betekenen dat deze voor jou niet goed genoeg zijn. Je kan bij speciale runningshops schoenen kopen, daar meten ze precies op welke manier je loopt e.d. waardoor ze precies de juist afgestemde schoen voor je hebben.

Neem in ieder geval contact op met een dokter