Wat betekend dit?

In een brief naar mijn huisarts(die ze perongeluk naar mij gestuurd hebben) stond de uitslag van mijn test in. Er stond in ik een aadachtstekortstoornis met hyperactiviteit niet anderszins omschreven hebt. Ook staat er dat differentiaal diagnostisch kan worden gedacht aan een pervasieve ontwikkelingsstoornis niet anderszins omschreven(pdd-nos).
Ik snap dus echt niet wat ze hier wel niet mee bedoelen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik snap wel die stoornissen die ze noemen, alleen dat stukje 'niet anderszins omschreven' snap ik dus niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

niet anderzins omschreven.Daarmee wordt bedoeld dat het niet anders kan worden verklaard.Dus dat ze de DSM-IV(Diagnostisch en Statistisch handboek van Psychische Stoornissen)niet verder kunnen raadplegen.

Ook ik heb PDD-NOS en je hoeft je niet druk te maken!Het betekent dat ze net zoveel weten als jij.Laat je niets aanpraten!Zie het als een extra deur in je creatieve hersendeel,doe er je voordel mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dit is dus duidelijk vaktaal, dus ga mét brief naar je huisarts, zodat hij/zij het je in normale mensentaal kan uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat slordig als die brief indd per abuis te vroeg bij jouw is gekomen voordat de arts zelf met jou een gesprek heeft gehad over de uitslag. het gaat hier om diagnoses:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_disorder

http://nl.wikipedia.org/wiki/PDD-NOS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat over jouw, dus de uitslag is natuurlijk niet geheim! Ik zou vanavond eens rustig gaan googlen of kijk eens op http://library.thinkquest.org/26618/dutch/med-1.1.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met deze brief zou ik naar mijn huisarts gaan, hij/zij kan je goed uitleggen wat er bedoelt wordt.
Natuurlijk kunnen mensen hier de gegevens wel 'vertalen' voor je , maar juist omdat je huisarts op de hoogte is van jouw onderzoek en de reden hiervoor heb je meer aan een gesprek met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk gaan googelen en je helemaal gek laten maken door alles wat je tegenkomt. Maar het beste is om de zender van de brief of je huisarts om toelichting te vragen.

Het is hun probleem dat ze het naar jou hebben gestuurd, en dat jij dan vragen hebt is logisch. Sowieso heb je het recht om te weten wat ze over je schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kreeg bijna dezelfde diagnose, pervasieve ontwikkelingsstoornis , maar dan wel omschreven (door Asperger).
De huisarts en het diagnostisch centrum hebben het goed uitgelegd, maar pas toen ik daarna op internet ben gaan zoeken werd mij een heleboel duidelijk en herkende ik ook steeds meer. Vond op internet ook goede boeken hierover. Heb in een paar maanden meer geleerd dan in de jaren hiervoor.

Al met al ben ik heel blij met de diagnose, nu begrijp ik mezelf beter, en kan ik anderen ook uitleggen hoe ik denk en wat ik nou bedoel.

met pervasief bedoelen ze dat het alle onderdelen van je persoonlijkheid raakt. met aandachtstekortstoornis moet je niet denken dat jij aandacht tekort komt, maar dat je je aandacht te kort op iets kan richten. Een concentratieprobleem dus.

praat met je huisarts, schrijf dingen op, laat het bezinken, en ga dan op internet zoeken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed advies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verteld! +
Het "beestje" moet een naam hebben, dus hebben ze het nu even een naam gegeven, maar het kan nog veranderen.
Ze zijn er dus nog niet zeker van, wat voor "stoornis"je hebt.
Anderzins, dat het nog kan veranderen, die benamingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik helemaal niet met je eens.
Het is vrijwel zeker dat het een pervasieve stoornis is, ook wel "stoornis binnen het autistisch spectrum" genoemd, maar onder die paraplu vallen diverse, op elkaar lijkende stoornissen, die niet allemaal door psychiaters apart beschreven zijn en dus ook niet allemaal een eigen naam gekregen hebben. DAT bedoelen ze met NOS niet nader gespecificeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat, niet anderzins omschreven, das iets anders, dan nader gespecificeerd.
Anderszins betekend; verschillend, afwijkend, anders, in andere opzichten dan het genoemde dus denk ik dat,
omdat 'niet anderszins omschreven' geschreven is, dat je
het niet anders moet opvatten als zoals beschreven.
Je kunt dus denken aan ;'niet anders omschreven',of;
'niet afwijkend omschreven',of;'in geen ander opzicht dan het genoemde'omschreven.
amc
14 jaar geleden
pdd-nos is een aan autisme verwante aangeboren afwijking waarbij de symptomen en afwijkingen niet zo duidelijk omgrenst zijn dat ze onder een noemer te vangen zijn. met andere woorden de symptomen zijn divers en niet duidelijk in te passen in het ziektebeeld.
als voorbeeld een ergernis veroorzaakt door een verkeerd begrijpen van communicatie