Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik ben vaak bang, dat mensen stiekem over mij praten. Zou ik iets aan die gedachte kunnen doen?

Ja, het is nogal stom dat ik dat denk, maar ik kan die gedachtes niet van me afzetten. Ook krijg ik weleens de rillingen als ik me afvraag, wat mensen over mij denken. Ik zou dat allemaal heel vervelend vinden als het negatief was ofzo. Wat zou dan een helpende gedachte kunnen zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Toch wel , @Noepetote , toch wel is daar iets aan te doen. Ik weet dat je denkt : ik kan er niks aan doen; en Zo ben ik nou eenmaal... maar daar is wel iets aan te doen. Je zou eens naar je huisarts toe moeten gaan en vragen of je naar een psycholoog mag. [Is dat tegenwoordig zonder verwijsbrief, geloof ik ja, weet ik niet zeker.] Deze kan jou de 'tools' aanreiken , de manier leren om je gedachten in bepaalde banen/richtingen te sturen. Weet niet meer precies hoe het heet, maar er komen "de 5 G's" in voor. [uit de bron] In de Cognitieve Gedragtherapie wordt gedrag vaak uitgelegd als een soort kettingreactie. Gebeurtenissen en de interpretaties hiervan leiden tot bepaalde gevoelens, die op hun beurt weer de gedragingen van iemand bepalen. En dat heeft natuurlijk weer gevolgen voor de situatie waarin iemand zich op dat moment bevindt. De zin hierboven is een korte beschrijving van de volgende 5 woorden (5 G’s) 1. Gebeurtenis 2. Gedachten 3. Gevoel 4. Gedrag 5. Gevolg http://www.psychologenpraktijk-fidelis.nl/kennisbank/5-g-s Je kunt hier naar vragen. Lijkt me voor jou misschien wel de juiste manier om je gedachten te ordenen , de juiste kant op te sturen. Succes ermee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100