Wat is het verschil tussen antidepressiva en neuroleptica ivm serotonine en dopamine?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Gemeenschappelijk kenmerk van alle neuroleptica is dat ze dopamine 2-receptoren in de hersenen blokkeren. Op die manier remmen ze de werking van dopamine op die receptoren.
Ik weet niet goed in hoeverre je bekend bent met dit soort dingen, maar het komt er op neer dat neuroleptica bepaalde overactieve zenuwbanen in de hersenen remmen door hun werking op die dopamine 2-receptoren. Op die manier worden bijvoorbeeld psychoses tegengegaan.
Sommige (vooral de nieuwere) neuroleptica remmen ook de werking van serotonine op bepaalde receptoren (o.a. de serotonine 2A-receptor). De bijwerkingen van deze nieuwere middelen zouden als gevolg daarvan wat milder zijn in theorie, maar dat blijkt in de praktijk nooit echt goed vastgesteld te zijn.

De werking van antidepressiva op dopamine en serotonine verschilt nogal per antidepressivum. Sommige doen niks op dopamine en sommige niks op serotonine en sommige met beide niks. De bekendste groep antidepressiva (de SSRI's; bijvoorbeeld Prozac) verhoogt de hoeveelheid serotonine in de hersenen. Ook de tricyclische antidepressiva doen dit (bijvoorbeeld amitriptyline), naast dat ze nog wat andere effecten hebben. Het middel bupropion verhoogt echter bijvoorbeeld weer de hoeveelheid dopamine (en noradrenaline) in de hersenen, en doet niks met serotonine. Het is dus heel erg afhankelijk van het soort antidepressivum wat een bepaald middel doet op serotonine en dopamine.