Hoe voorkom je dat je rood wordt?

In genante situaties kleuren sommige mensen rood in hun gezicht. Waarom?
Soms verraadt het meer dan ze zouden willen. Is het te voorkomen? En als het toch gebeurt: wat kunnen ze er dan nog tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien vind je het leuk te lezen wat er al eerder hierover is gevraagd en geantwoord : typ 'blozen' in bij de zoekfunctie, dan krijg je nog véél meer over het 'rood-verschijnsel'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! 'blozen' is het woord (oeps) kon er even niet op komen ;)

Het beste antwoord

Bij de Vereniging van verlegen mensen vind je veel informatie over snel rood worden en blozen en wat je daar aan zou kunnen doen. In het algemeen: spanning en nervositeit veroorzaken een lichamelijke reactie, wat zich bij de een uit door blozen en bij een ander door trillen of ernstig transpireren.
Door regelmatig aan blozen te denken en erover te tobben, zul je steeds meer gaan blozen. Het lichaam gaat dan sneller reageren op je spanning. Gedachten heb je wél in de hand, maar is niet iets wat je snel even kan veranderen. Als je serieus van plan bent om anders over blozen te gaan denken, zul je naar verloop van tijd resultaten boeken.
Het belangrijkste en tevens het moeilijkste is, om geen aandacht meer te schenken aan het blozen. Als je dit een aantal keren hebt gedaan, gaat het lichaam minder snel actie ondernemen.
Probeer dus je aandacht te houden bij hetgeen je aan het doen bent, mocht je gaan blozen dan laat je het gewoon gebeuren.
Anderen mensen hebben het zo druk met zichzelf dat ze een kleurtje waarschijnlijk helemaal niet zo interessant vinden.
Bron en meer informatie: http://www.verlegenmensen.nl of http://www.leidenuniv.nl/ics/sz/so/persoonlijk/bloosblunder.htm

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De enige manier die ik ken om het te 'voorkomen' (eigenlijk preventief verbergen), is het gebruik van een dekkende foundation op gezicht en hals. En dan wel je haar los dragen, anders verraden je oren je alsnog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat het voor hemzelf is? Hij heeft het over 'sommige mensen' en 'ze', niet over 'ik'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat de vraag over een vrouw gaat, maar dat de vraag over 'sommige mensen' gaat. En voor zover ik weet, zijn ook vrouwen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, sommige begrijpen het gewoon niet:P
Als je niet zelf-reflectief wordt, dan wordt je niet meer rood... Dus voorkom dat en je bent er...

Het zelf-reflectief worden doet je kleuren, let maar op de volgende keer... Dus doe dat niet en je kleurt niet meer...

Als het gebeurt, kun je er niets meer aan doen, dan is het te laat...

Maar speel ermee, maak je zelfreflectief in een gespeelde situatie dan kijk je van een andere kant, dat kan helpen... Maar het is helemaal niet erg voor die ander, dat je kleurt, alleen maar voor jezelf, want je wilt niet kleuren en het gebeurt toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
"Maak je zelfreflectief". Wel ja, dat doen we even aan de hand van je duidelijke uitleg.
Blozen is een apart fenomeen dat alleen bij mensen bekend is. Daarbij verwijden de bloedvaatjes zich in je gezicht, hals en borst. Daardoor loopt je gezicht rood aan en/of krijg je rode vlekken in je nek. Blozen vindt plaats als reactie op emoties zoals stress, schaamte of verlegenheid. En dat maakt blozen juist zo vervelend want door te blozen geef je iets van jezelf bloot dat je eigenlijk niet wilt laten zien.

Het is goed om te weten dat je het blozen van jezelf eerder voelt, dan dat anderen dat zien. Blozen valt niet altijd evenveel op, zeker als het donker is in de ruimte waar je bent – maar je voelt dat wel. En als je je vervolgens schaamt over het blozen, wordt het van kwaad tot erger. Je gaat dan namelijk ook blozen uit vrees om te blozen. En misschien kom je dan ook niet goed meer uit je woorden.

Zoals genoemd is blozen vooral vervelend omdat je iets over je innerlijke gedachten verraadt. Als je je bijvoorbeeld schaamt omdat je denkt dat je iets verkeerd hebt gedaan en bang bent dat anderen dat merken, trek je met blozen juist ongewenst de aandacht naar je toe. Je kunt er ook van worden verdacht iets slechts te hebben gedaan, terwijl dat helemaal niet zo is. Je bloost dan vanwege plaatsvervangende schaamte. Je schaamt je dan omdat je het vervelend vindt dat anderen verkeerd over je denken. En dat roept dezelfde emotie op: schaamte en dus weer blozen!

Het is niet zozeer de kleur die je krijgt, maar het gevoel dat je daarbij hebt wat het meest vervelend is. Vooral het gevoel dat mensen verkeerd over je denken. Anderen vinden blozen een minder groot probleem dan de persoon die het doet.

Als je vaak bloost, is het goed als je dat ook van jezelf leert te aanvaarden – hoe lastig je dat ook vindt. Zeker tijdens officiële momenten als speeches of vergaderingen is dat aan te raden omdat het blozen je afleidt van je verhaal. Zodra je minder aandacht geeft aan het blozen, zul je het waarschijnlijk ook minder gaan doen. Verder is het goed om te weten dat de neiging om te blozen minder wordt, naarmate mensen ouder worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Waarom?
Blozen is vaak een reactie op een emotie zoals schaamte, angst, maar ook blijdschap na een complimentje. Omdat dit meestal gevoelens zijn die die mensen liever voor jezelf houden is het vaak niet zo leuk om te blozen.

- Voorkomen?
Nee.
Blozen ontstaat doordat de bloedvaatjes in de huid van je gezicht wijder worden. Hierdoor stroomt er meer bloed naar bijvoorbeeld je wangen en zie je een rode verkleuring. Het wijder worden van de bloedvaatjes wordt geregeld door het parasympathische zenuwstelsel. Dit is het deel van je zenuwstelsel (het besturingssysteem van je lichaam) waar je zelf helemaal geen invloed op kunt uitoefenen.

- Wat er tegen te doen?
Je overgeven aan het blozen. Zodra je je overgeeft dan verdwijnt het blozen ook weer. Ga je je er tegen verzetten dan verergerd het juist of houdt de duur aan. Voel je het blozen opkomen, je meteen eraan overgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd gezegd dat je je hard in je oorlel moest knijpen, zodat je gedachten naar de pijn daar gingen ofzo. Heb het vaak geprobeerd, maar weet eigenlijk niet meer of het werkte. Volgens mij wel iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypnose
Maar ook een operatie waar de meningen erg over verdeeld zijn.
Voeding en dergelijke schijnt ook van invloed te kunnen zijn op blozen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij je toekomstige kinderen kan je het voorkomen door een partner met een donkere huidskleur te trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niet meer erg vinden dat je rood wordt, is het beste wat je doen kan. Dan gaat het vanzelf over.