Ik heb een dochter van 13. Haar borstjes beginnen net een beetje te groeien. Is het dragen van een te strakke bh slecht voor de borstgroei?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Op die leeftijd heb je toch meestal gewoon zo'n topje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat hoeft niet. Ik ben naar Livera geweest met haar en ze past de kleinste cup AA.
Poet
10 jaar geleden
Dat heeft geen enkele invloed hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Borsten zijn genetisch bepaald, dus blijven gewoon groeien ongeacht de bh.
Een te kleine bh resulteerd in pijn bij de bandjes op de schouders en rond de torso.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bh hoort niet strak te zitten, ook niet bij de kleine maten. Zorg dat ze een bh krijgt die past en comfortabel zit.

Het beste antwoord

Een te strakke bh is slecht voor de doorbloeding van je borsten en beperkt de mogelijkheid om afvalstoffen af te voeren. Een bh moet ondersteunen, maar vooral ook fijn zitten.
Een eerste bh kan bijvoorbeeld fijn zijn als je sport en die gevoelige beginnende borstjes wilt ontzien van wrijving. Alle andere redenen om aan een bh te beginnen zijn overigens net zo geldig!

Ook na je 18e veranderen borsten trouwens nog. Niet alleen tijdens de eerste zwangerschap vindt er nog een verdere ontwikkeling plaats in de borsten om deze voor te bereiden op hun functie bij het voeden van de baby, maar ook bij hormonale veranderingen tijdens je cyclus en als je ouder wordt, niet te vergeten: bij gewichtstoename of -afname.

Het is belangrijk regelmatig te kijken of je bh-maat nog correspondeert met de vorm van je borsten. Dit kun je laten meten in een lingeriewinkel. Daarnaast verschilt de maat per merk en gaat het er vooral om dat de bh prettig zit, dus geen vervelende drukpunten geeft. Een fijne bh heeft wat mij betreft voorkeur op een mooie bh. Er zijn zoveel mooie bh's dat na een beetje zoeken je niet eens voor het een of ander hoeft te kiezen.

Ik heb zelf ervaring met niet goed zittende bh's en ben blijkbaar gevoelig en kreeg zodoende door irritatie van een knellende bh een kleine ontsteking. Die overigens vanzelf weer wegging nadat ik de bh niet meer droeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, het dragen van een BH, ook als die te strak is, heeft geen invloed op de groei van borsten.

De groei van borsten wordt gestuurd door oestrogenen, de vrouwelijke geslachtshormonen. Ongeveer twee jaar voor je eerste ongesteldheid beginnen je borsten te groeien. Na de eerste menstruatie gaat dat veel minder snel. Aan het einde van de puberteit, ongeveer met 18 jaar, veranderen je borsten niet meer.

Een BH is bedoeld voor ondersteuning en moet dus gewoon goed passen.
Hij mag niet te strak zitten, maar ook niet te los.
En is niet noodzakelijk.
Een BH ga je dragen als je dat wilt, als je er aan toe bent, of tepels je T-shirts gaat zien en je wilt dat niet of als al je vriendinnen er een dragen en je wilt er bij horen.
Zeker als je last krijgt van je borsten, bijvoorbeeld bij het rennen en sporten.