Verstopping geconstateerd maar ik herken de klachten niet. Is dat normaal?

Goedemiddag, ik heb bloed laten prikken en foto's laten maken ivm al 6 maanden pijn in mijn buik, links + rechts (net onder de ribben, tot aan de heupen)

Nu hebben ze gezien dat ik ontlasting vasthoud. Maar als ik naar de symptomen kijk komt dat niet overheen. Zoals harde keutels? (Mijn ontlasting is al jaren gewoon zacht). En minder dan 3x poepen klopt ook niet, want ik poep gewoon 4/5x p.w. Zoals altijd.

Nu las ik dat het darmkanker kan zijn... Maar toen ik dat vroeg aan de assistent, zei ze dat dit niet op de foto zichtbaar was... wat moet ik nu?? Ik ben nu toch wel erg ongerust geworden, want blijkbaar wordt er door iets mijn ontlasting tegengehouden?

- ook zijn mijn witte bloedcellen verhoogd.
- ook is mijn schildklier traag.
Volgens bloedonderzoek.

Reden voor paniek?
Bedankt :)
(Aangepast na 1 min : )
- Pijnscheuten zijn links en rechts (meer rechts) maar ook rondom mijn borstkast en hart.

2.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Heb je met je behandelend arts hierover gesproken?
Robert222
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. De assistent vind het geen reden om mij weer door mijn arts te laten controleren, het is een kwestie van mijn voedingspatroon verbeteren zegt ze. Maar het gekke is, ik eet al behoorlijk gezond.. en mijn ontlasting is al dun. Ik ben nu heel erg bang voor darmkanker. Of iets anders wat mijn ontlasting klaarblijkelijk tegenhoud :( Ohja, ik ben 24 jaar. ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De assistent(e) is ...de assistent(e)... en daarom is er nog de arts.
Bel nogmaals en vraag een gesprek aan (dubbele tijd). Laat je niet afwimpelen.
Zo dit wordt tegen gehouden, verdient het wellicht de voorkeur om een second opinion te vragen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
crispy
4 jaar geleden
Ik kan de diagnose en jouw ervaring met ontlasting niet goed matchen. Maar de angst voor darmkanker begrijp ik wel. Belangrijk is om te monitoren of er bloed in/bij de ontlasting zit. Dat is een belangrijk signaal waarmee je direct naar de arts moet. Overigens: laat je niet door een assistent afschepen, zorg dat je de juiste informatie van de arts zelf krijgt. Een assistent kan veel zaken goed regelen, maar is nog steeds geen arts.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als ze wat raars hadden gevonden, dan hadden ze direct een afspraak gemaakt voor je. Dat werkt als een lopende band. En de verpleegster zegt dat je alleen je voeding moet aanpassen, is geruststellend. Als er iets mis is, vertellen ze dit heel direct in je gezicht.
Ik hoop dat je een vervolgafspraak hebt, en adviseer je om je vragen duidelijk op een rij op te schrijven en deze afloopt tijdens het consult. Door hun antwoorden vergeet je geheid je vragen zonder lijstje. Want je moet wel van de buikpijn af.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Als ze iets raars hadden gevonden...juist. ik had een blindedarmontsteking...deze was niet zichtbaar op een echo. Wel met een CT scan. Na die scan ben ik geopereerd. En na een week kwamen dezelfde klachten terug. Weer een echo gemaakt, niets te zien. Toen werd ik erg ziek, bloedprikken en echo...niets te zien. Uiteindelijk weer een CT scan afgedwongen. Zat er een ontsteking op de plaats waar de blindedarmontsteking had gezeten. Gevolg: Direct opgenomen en 4 dagen blijven met een antibiotica infuus. Wat ik probeer te zeggen is: Niet alles hoeft direct gevonden te worden. Ik ben in 2 weken tijd enorm vaak afgescheept door artsen en assistenten. Wanneer je voelt dat je niet ok bent...ben je dat meestal ook niet. Betekent niet dat je kanker hebt, maar is wel reden voor meer onderzoek!

Het beste antwoord

Ik ga proberen jou weer gerust te stellen!
Je loopt al 6 maanden met buikpijn. Het is goed dat er actie wordt ondernomen om de oorzaak te vinden. Het is niet altijd makkelijk. Soms moeten er veel onderzoeken gebeuren.

Ik weet niet wie het darmonderzoek en bloedonderzoek heeft aangevraagd.
De huisarts? Of heeft de huisarts jou doorverwezen naar de internist?
De uitslag, heb je die gekregen van de doktersassistent?

Omdat je je druk maakt, zou ik als ik jou was een afspraak maken met degene die de onderzoeken heeft aangevraagd. (Huisarts of internist). Hij kan onderzoeken goed uitleggen.
Laat dat ook niet meer doen door assistenten.

Als je bloed laat prikken, vraagt de huisarts (internist) een algemeen bloedonderzoek aan.
De witte bloedcellen zijn heel vaak verhoogd! Indien de arts het niet had vertrouwd, had je je meteen moeten melden. Dat is bij sommige typen witte bloedcellen.
Indien je 'onschuldige' verhoogde witte bloedcellen hebt, heb je een virusje of infectie. Ofwel, een onschuldig virusje kan de witte bloedcellen al verhogen.
De schildklier is traag. Ik denk een beetje. Maak je daar ook niet te druk om. Veel mensen hebben een te snel- of traagwerkende schildklier. Indien dat maar licht is, hoef je geeneens actie te ondernemen. Trouwens een schildklier die wat trager werkt, kan invloed hebben op de ontlasting: verstopping.
Indien in jouw bloed iets ernstigs te zien was, had je het wel gehoord of had je meteen moeten komen.

Even terug naar je darmen.
Iemand met darmkanker heeft normaal andere afwijkingen in het bloed. Ik zal ze hier niet noemen, omdat dat jou misschien onrustig maakt.

Je hebt ook foto's van de darmen moeten maken.
Was dat van de dikke darm of de dunne darm?
Een verstopping in de darm hoor je ook vaker. Als een tumor de oorzaak was, hadden ze die ook op de foto gezien.
Je kunt door meerdere oorzaken een verstopping krijgen, bijvoorbeeld: een stukje darm werkt niet zo goed, een stukje darm heeft een vernauwing, er heeft zich een prop met oude ontlasting gevormd, stress...
Het ligt er maar net aan waar de verstopping zit. Misschien zit die wel in een deel van de darm waar de ontlasting nog vloeibaar is. De nieuwe vloeibare ontlasting kan er dan nog gewoon langsstromen. Alleen kan dat wel pijn doen.
Pas op het einde van de dikke darm wordt de ontlasting een vaste drol.
Dan kun je ondanks een verstopping veel eerder in de darmen toch gewoon poepen.

Maak je niet gek, alleen met artsen praten, doorgaan!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik kon niet meer tikken, zat aan mijn max. Trek maar aan de bel als je meer wilt weten.
Groetjes!
Robert222
4 jaar geleden
Hey SimonsDochter, het feit dat je even rustig de tijd hebt genomen voor deze reactie vind ik heel erg lief ;) ! Dankjewel, want je hebt mij inderdaad zoals je al aangaf gerust gesteld. Ik ben bang voor Darmkanker, omdat mijn Vader, Moeder, Opa en Oma het allemaal hebben gehad (kan bijna geen toeval zijn!). En ondanks mijn symptomen niet helemaal overeen komen, is het toch even schikken als je ineens darmklachten krijgt, en daarna een diagnose Forse verstopping. (En als ik google op verstopping, dat ik uitkom op wederom Darmkanker...) Ik ben hoogstwaarschijnlijk te snel bang! En ik ga proberen google meer met rust te laten!... Weet je zeker dat darmkanker zichtbaar geweest was op de foto? En dat kanker in het algemeen al dmv bloedonderzoek opgespoord kan worden door afwijkingen in de bloedwaardes?. Ik voel mij net een klein kind, of een aansteller! Maar ik heb gewoon heel weinig verstand van gezondheid, dus de stress schiet er soms snel in! Nogmaals heel erg bedankt, ik waardeer dit!!
Robert222
4 jaar geleden
Oh, en sorry dat ik je lastig val met nog een vraag, maar de assistent vindt het niet nodig dat ik voor een verstopping een afspraak maak bij de huisarts (ondanks ik dit jaar pas 3x ben geweest??, dus ik maak er geen misbruik van). Maar ik heb naast klaarblijkelijk steken en verstoppingen, ook heel erg veel last van mijn borstkas, Hierbij lijkt het op hartklachten / benauwdheid, tinteling in mijn handen, en duizeligheid. Deze klachten heb ik ongeveer net zo lang als de buikpijn klachten. Is dit normaal omdat mijn darmen verstopt zijn? of is dit iets wat ik volledig apart moet laten controleren? Nogmaals! Heel erg bedankt :D:D Groetjes, Robert.!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Buikklachten, dunne ontlasting, denken dat je hartklachten hebt, tintelende handen, duizeligheid, etc klinkt mij meer als stressklachten met hyperventilatie. Geloof me, stressklachten kunnen ongelofelijk veel lichamelijke klachten veroorzaken. Je maakt je er heel erg druk om.
Vraag eventueel een second opinion aan om je gerust testellen. Hoe meer je er over maalt hoe langer de klachten blijven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi,
Als bij de verstopping (die ze zagen) een tumor zat (dus de oorzaak was), hadden ze die ook moeten zien. Want die plek hadden ze in beeld.
Ik vind dat jij gewoon terug moet naar de huisarts! De assistente mag jou niet weigeren om naar de huisarts te gaan.
Maak een praatafspraak. Laat je op het einde van alle consulten zetten. Geef aan dat je tijd nodig hebt.
Indien de huisarts niet meewerkt, zoek een andere. Jij hebt zoveel meegemaakt.
Ik heb een vriendin die beide ouders heeft verloren aan keelkanker. De huisarts en psychoog hebben haar lang geholpen. En terecht!
Luister, sommige kanker is erfelijk. Heel veel niet. Darmkanker kan ook komen door andere oorzaken. Jij hebt zelfs recht om te laten onderzoeken of het in jouw familie om erfelijkheid gaat of door andere oorzaken.
Luister, je maakt je enorm druk! Dat kan en al komt alles door stress, dan nog verdien je alle aandacht.
Stop alleen met Google. Je komt dan altijd uit bij kanker.
Als er nog wat is, laat horen. Je mag me
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook een persoonlijk bericht sturen. Is het envelopje bij mijn naam.
Sterkte!

Andere antwoorden (1)

Ga terug naar de arts:
-Dit klinkt als zogenaamde 'overloopdiarree' en een ander dieet gaat dat niet automatisch oplossen.
-Je hebt een trage schildklier en dat kan de oorzaak van de verstopping zijn. Check je medicatie en laat je zo nodig opnieuw instellen (streefwaarden: TSH < 1, met vrij T4 in de bovenkant van de normale range).
-Begin niet zelf te praten over kanker (of in ieder geval anders pas aan het eind van het consult) - als je dat doet verengt het gesprek zich makkelijk tot geruststelling dat je geen kanker hebt waardoor je echte klachten buiten beeld verdwijnen. Wees zelf zo feitelijk mogelijk: 'Dit doet pijn' ipv 'heb ik kanker?'.