Wat zeg je tegen iemand van wie zijn moeder is overleden en vandaag jarig zou zijn?

proficiat lijkt me dan niet gepast,maar gecondoleerd ook niet echt ofwel? ik heb echt geen idee wat je dan hoort te zeggen. Of misschien gewoon alleen; sterkte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
92.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefelicicondoleerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tjongejongejonge...:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de moeder zelf die dag jarig? of is die 'iemand' die dag jarig, waarop zijn moeder overleden is. (allebei erg vervelende situaties :( )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@xsusannn net als dat je bij de dokter komt, en want denkt u er zelf aan te kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij het beste dat je gewoon niets zegt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je moet zegge e ik ben niet blij en loop weg

Antwoorden (30)

Proficiat lijkt me idd zeker niet gepast.
Ik zou zegge. Gecondoleerd + Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat mensen het er wel over hebben.
Je haalt samen herinneringen op, maar niet dat je zegt 'gefeliciteerd he..' ofzoiets!
Meestal beginnen mensen dan met 'Vandaag zou je moeder .. zijn geworden.." en dan wordt er verder gepraat.
Maar of er een standaard 'woord' is om op deze momenten te zeggen? Niet dat ik eerder heb gehoord! :) (Gecondoleerd lijkt me dus ook erg ontoepasselijk)

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees nu meerdere antwoorden, waarin wel gecondoleerd en sterkte voorkomen.
Dit hangt natuurlijk ook af wanneer de moeder is overleden.
Als ze pas geleden is overleden kun je dit natuurlijk wel zeggen, maar als het nou al jaren geleden is, dan zou ik dit persoonlijk niet gebruiken. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen: ik weet niet goed wat ik moet zeggen (eigenlijk zoals je hierboven zelf al aangeeft), maar ik denk aan je, en wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Je zegt precies wat ik wilde zeggen. +1
Als je gefeliciteerd zegt, lijkt het alsof je niet eens wist dat ze was overleden... en als je alleen gecondoleerd zegt, dan lijkt alsof je niet weet dat ze jarig zou zijn.

Je kan zeggen.. "Ah, je moeder was jarig he vandaag? Ik weet het.. Ik leef met je mee, echt waar." En daarna een knuffel geven.

Je laat merken dat je weet dat ze jarig was en je laat merken dat je weet dat ze is overleden én je laat zien dat je met die persoon mee leeft. Die knuffel zegt al meer dan wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zoiets als: ik denk aan je (jullie)?

Het is al attent dat je het weet en dat je er iets van zegt, volgens mij kun je het niet fout doen. Het zou jammer zijn als je niets zegt omdat je bang bent iets verkeerd te zeggen. Je kunt desnoods ook nog zeggen dat je niet zo goed weet wat je moet zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
De moeder van mijn vriend is ook overleden en steeds op de verjaardag probeer ik ook steeds het juiste te zeggen.

Ik haal altijd eerst voorzichtig de verjaardag aan. Dan zeg ik soms verder niks meer.

Je kan het beste kijken wat werkt. Maar 'gefeliciteerd' lijkt mij ongepast. Je kan aanhalen dat je de verjaardag nog weet.
Afhankelijk van hoe lang de moeder al dood is, kun je misschien iets meer zeggen of vragen. Maar is de moeder net dood, laat het vooral rusten, behalve als er zelf over begonnen wordt.

Je kan ook een bloemetje kopen en samen naar het graf gaan. Je kan ook een kaarsje kopen en tegen die persoon zeggen dat je de verjaardag niet vergeten bent en een lichtje branden voor de overledene.
Tiz altijd een gevoelig onderwerp.

Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verjaardag van een overledene is vaak een verdrietige dag voor een betrokkene. En al te vaak word er dan niets gezegd omdat men niet weet wat te zeggen of omdat het vergeten word.
Mijn ervaring is dat het heel erg op prijs gesteld word als je zo attent bent om wel iets te zeggen. Diegene loopt op zo'n dag vaak de hele dag met herinneringen in zijn hoofd rond, maar beleeft dat in stilte. Een simpel woord kan dan zoveel doen.
Gefeliciteerd zeggen is natuurlijk uitgesloten, en gecondoleerd klinkt vaak formeel en is soms ook niet helemaal correct, vooral niet als de overledene al een paar jaar heen is.
Je kunt gewoon zoiets zeggen als: 'het is haar/zijn dag vandaag he?, je zult wel veel aan die persoon denken vandaag. Of zeg dat jij ook die dag aan die persoon denkt. Een simpel 'sterkte' kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vrienden begroeten elkaar en indien er behoefte bestaat tot een diepere conversatie dan geeft uw vriend dat wel aan.
Op elke sterfdag hoeft u nabestaanden daar niet mee te confronteren, dat geven ze zelf wel aan opdat een ander
zich niet ongemakkelijk hoeft te voelen.

(ik heb begrepen dat er sprake is van een ontmoeting
op de verjaardag van de moeder die overleden is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feliciteren doe je alleen om iemand geluk te wensen of te complimenteren. Dat is dus in dit geval volkomen verkeerd!
Op een verjaardag feliciteer je iemand juist omdat diegene het weer een jaar lang overleefd heeft.
Uit de boze dus in dit geval.
Condoleren doe je op het moment dat je je meeleven betuigd. Je neemt deel aan het verdriet van degene die je condoleert. Ik neem aan dat je diegene al gecondoleerd hebt door middel van een rouwbriefje of op de begrafenis of ander moment dat je diegene sprak na het overlijden.
Is dit de eerste keer dat je hem ziet na het overlijden van zijn moeder, dan kun je alsnog je condoleances uitspreken
maar als je het al gedaan hebt, kan je niet aan de gang blijven.
Je hoeft dus geen 'wens'uit te spreken. Je kunt wel refereren aan het feit dat dit haar verjaardag zou zijn geweest en dat je meevoelt met hem omdat dit voor hem toch altijd een moeilijke dag zal blijven.
amc
13 jaar geleden
Het is heel prettig voor diegene als je wel iets zegt. Heel vaak is het namelijk zo dat de omgeving zo'n dag vergeet, of uit verlegenheid er niets over zegt.
Ik ben wel eens gefeliciteerd, maar dat kan alleen in heel uitzonderlijke gevallen (Mijn moeder is overleden toen ik 5 was, dit was een jaar of 15 later, door een van mijn beste vriendinnen)
Gecondoleerd is op zo'n moment niet gepast, dat hoort bij de begrafenis, of vlak na het overlijden in ieder geval.
Is het de eerste verjaardag na het overlijden? Dan zou je daar over kunnen beginnen, zo van: Dat moet wel heel vreemd voor je zijn, de eerste verjaardag van je moeder waar ze niet meer bij is.
En anders kun je zeggen: Het zou de verjaardag zijn van je moeder he? Ik weet niet zo goed wat ik daarover moet zeggen, maar ik wel dat je weet dat ik aan je denk.
Een bosje bloemen zou je zeker kunnen doen, maar hoeft niet. Ligt ook een beetje aan de relatie met diegene.
En als je het echt heel moeilijk vindt, kun je ook een kaartje sturen. In ieder geval denk ik dat het bijzonder gewaardeerd wordt als je laat weten dat je eraan denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
Vaak zie je juist dat het praten over de moeder al een soort van troost brengt. Gefeliciteerd is niet het juiste woord maar langs gaan/bellen/mailen en het onderwerp ter sprake brengen is vaak al heel prettig voor de nabestaande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd is helemaal niet van toepassing! Het was tenslotte de moeder die jarig was.
De rouwende persoon zal gewoon al heel blij zijn dat je aan hem/haar denkt op deze dag.
Het hoeft ook helemaal geen trieste dag te zijn. Integendeel, de verjaardag van mijn overleden zoon is een herdenkingsdag geworden. Op die dag vieren wij dat hij bij ons geboren is geweest!
Op zijn sterfdag ben ik veel triester en heb ik er meer aan dat mensen me een berichtje sturen dat ze aan me denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet, of die persoon zich daar bezig mee houdt. Voor mij is zo'n dag net als iedere andere dag. Om zomaar "sterkte" te zeggen lijkt mij niet juist. Als blijkt, dat die persoon het moeilijk heeft, kan je een gesprekje beginnen. Anders laat je het zo.
13 jaar geleden
Op de eerste sterfdag van de moeder van mijn vriendin ben ik haar een bloemetje gaan brengen en heb daarbij gezegd , deze zou ik aan je moeder hebben willen geven.
Ik geloof dat ze dat wel fijn vond.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gebaar. Je kunt ook niet meer dan doen wat je denkt dat gewaardeerd wordt.
+
Dat hangt er natuurlijk in de eerste plaats van af wat voor een relatie de persoon had met zijn of haar moeder. Indien het een liefdevolle relatie was of juist helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat weten dat je het heel dubbel vind dat zijn moeder deze datum is overleden. (dat weet de persoon dat jij weet dat het de verjaardag van zijn moeder was) en daarbij je condoleance en het wensen van veel sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint met te zeggen: "Je moeder zou vandaag jarig geweest zijn, hè" en daarna:

"Je zult het daarom vandaag niet bepaald gemakkelijk hebben, begrijp ik.

Ik voel met je mee en als ik je op één of andere wijze steun kan geven..dan wil ik er graag voor je zijn.

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte toe"

Probeer zeker niet het onderwerp 'dood te zwijgen' want juist daardoor zal hij/zij zich extra rottig voelen.

Laat gewoon blijken dat je een vriend(in) voor hem/haar wilt zijn..dat zal hem/haar goed doen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gegeven dat je al aan haar denkt op haar verjaardag is al een geweldig uitgangspunt, dus ik zou zeggen mijn gedachten zijn bij haar, dat is meelevend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is/zou heel trot op je zijn. en van je houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een bijzonder mens gekent, vandaag zou zij jarig zijn geweest, ik wil haar graag gedenken door een glas (bak koffie) op haar te heffen...op...

Toegevoegd na 13 minuten:
door tegen de nabestaanden te zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik persoonlijk zou het fijn vinden als iemand mij feliciteerde met de verjaardag van mijn moeder. Waarom zo beladen? Ze is er nog, alleen niet meer hier... Zou moeder het zelf ook zo gewild hebben? Het was toch haar verjaardag toen ze leefde, en niet haar sterfdag? Probeer er een bijzondere dag van te maken, geen rouwdag... Knuffel haar in gedachten. Ik ben mijn moeder vijf jaar geleden verloren, en gecondoleerd zou ik persoonlijk niet echt geweldig vinden eerlijk gezegd... sterkte? Dan word je er juist an herinnerd aan de vervelende kant...

Maar zo zie je maar das per persoon heel verschillend...
Wat je dus kunt doen is zeggen dat je je realiseert dat het haar verjaardag zou zijn vandaag en gewoon bekennen tegenover de persoon zelf dat je niet goed weet wat je daar nu over moet zeggen. Das voor die persoon ook helemaal ok, omdat je er open over bent en eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks, zij is toch al dood, als ze er zelf over begint zeg je: wel, oh ja, zo denk je toch nog steeds een beetje aan haar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon feliciteren!! Positief blijven is altijd goed ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer dat ze dood is, en dat ze haat verjaardag niet eergisteren vierde/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. Als iemand van 12 dit tegen mij zou zeggen, zou ik het zeker waarderen. +
begin met een mooie herinnering, wat je bijv deed op verjaardagen van je moeder oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de persoon was van de moeder is overleden ( mijn moeder is overleden) zou ik het ik het heel erg waarderen als iemand aan de verjaardag van mijn moeder denkt. Ik zou zeggen: Ik wil je toch laten weten dat ik vandaag aan je moeder en jullie denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou tegen die persoon zeggen . ik denk aan je vandaag en je moeder is bij je in je hart . dat zeg al heel veel inplaats van alleen sterkte .lig eraan wat het van je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefelisiebergarenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterkte toewensen en een knuffel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks deze moeilijke tijd toch van harte gefeliciteerd met je verjaardag.