Ik heb fibromyalgie. Wat kan ik doen om mijn kwaliteit van leven (studeren, gezin enz) te verbeteren?

De diagnose is gesteld door de huisarts en reumatoloog. Ik ben ook hypermobiel, heb pms en cts.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.fibromyalgie.nl/?content=63
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed luisteren naar je lichaam!!(spreek uit ervaring)
Gezond eten,onderzoeken hoe jou lijf reageert op bepaalde voeding!

Antwoorden (3)

Je kunt aan de reumatoloog vragen of hij je ksn doorverwijzen naar een revalidatie arts (bij de meeste ziekenhuizen verbonden) Deze kan samen met jou een prohramma opstellen hoe je het beste je energie kunt verdelen. Hier zijn vragenlijsten voor die je thuis moet bijhouden. Het is vooral hoe je jr activiteiten indeeld en verdeeld waardoor je de minste klachten hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal dit eens aankaarten bij de rmtl. Bedankt! Ik ben benieuwd naar verdere suggesties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb via de reumatoloog 2jaar geleden naproxan voorgeschreven gekregen, ik neem dit wanneer ik te veel last heb en moet werken, helpt goed.
Moet wel zeggen dat ik ook RA heb en atrose in vingerkootjes waardoor ik ook pijn heb. Soms wet ik niet waar welke pijn vandaan komt. Maar ik kom beter de dag door. Ook vrdeel ik mijn energie, voel nu goed aan wanneer ik té moe ga raken
Zorg dat je een goede week planning heb. Waar je ook ruimte heb om het een en ander in te schuiven. ( mocht het die dag niet lukken. Of als je energie over hebt.) probeer dagelijks te sporten, zwemmen of fietsen is erg goed.15- 30 min is al voldoende
Eis niet teveel van jezelf, maar ook zeker niet te weinig.
Zoek regelmatig de warmte op.. Door een warm bad, sauna of electrische deken.
Schakel hulp in dmv schoonmaakster of oppas waar nodig.

Het is even volhouden nu... Naar alle waarschijnlijkheid is er over 5-10 jaar eindelijk een medicijn dat echt gaat werken. De oorzaak hebben ze eindelijk gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik studeer en ben moeder van drie kinderen. Ik loop droe dagen stage. Deze stage sloopt mij en daar moet iets aan veranderen. Mijn week is gevuld. Ik vraag me af of ik dit nog wel vol houd. Ik wil graag afstuderen. Warmte helpt inderdaad. Een sociaal leven heb ik niet. Kan niets onderhouden. Bedankt voor uw reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oorzaak gevonden? En welke is dat dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier lees dit artikel maar
http://guardianlv.com/2013/06/fibromyalgia-mystery-finally-solved/ En van de instanties hier in NL hoef je niets te verwachten. Die lopen veschrikkelijk achter. Die denken nogsteeds dat het in je hoofd zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Ik zal er zo naar kijken. Zucht. Ik werk nog niet eens en word nu al ggewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je ook doet, luister alleen naar jezelf. En je moet ook hard tegen jezelf zijn. Jezelf zielig vinden helpt op langetermijn echt niet.
Ik zie maar al te vaak dat werk het eerste is wat mensen opgeven. En daarna kwijnen ze weg. Ze vergeten dat werken een positief effect heeft op je psyche. Het geeft je eigenwaarde.
En respect dat je studeert naast je 3 kids. Het is zwaar maar het waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben hard maar over je eigen grenzen heengaan zorgt er alleen maar voor dat ik dagen nodig heb om te herstellen. Ik doe mijn best. Eerst door bikkelen voor mijn bachelor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik weet hoe lastig het is. Ik ben nu een jaar bezig en heb het nogsteeds helemaal door hoe dat grenzen verhaal werkt. Soms denk je dat je het weet en dan krijg je een aanval om helemaal niets. Zo balen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Die constante pijn en vermoeidheid slopen. Sterkte.
Zoek hulp bij een lifestylecoach en doorloop daarmee samen een leefstijloptimalisatietraject. Je energielevels zullen toenemen, de klachten afnemen en de levenskwaliteit zal groter worden.