Hoe kan het dat je een zere tong krijgt van bananen?

Ik eet vanmorgen een banaan en neem een hap en mijn hele tong gaat branden. Dacht dat het kwam omdat ik net wakker was dus liet m liggen. Mijn zoontje wordt wakker en vraagt of die de banaan op mag eten. En nu zei hij dat hij hetzelfde had. Hoe kan dit? We hebben er nooit last van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het lijkt mij een waarschuwing van het lichaam om de banaan niet te eten, waarschijnlijk is deze verkeerd of is wat gaan gisten (zie je niet altijd). Hierdoor krijg je een tinteling op de tong, deze kan je krijgen bij bedorven voedsel. Als ik denk dat iets verkeerd is en ik kan het niet ruiken, dan tik ik ook mijn tong er even tegen aan, bij een lichte prikkeling kan het dan rechtstreeks in de prullenbak.

Lijkt op een allergische reactie, wel sterk dat je zoontje het ook had. Maar je kunt zomaar allergies raken voor een (soort) fruit. Ook mensen die hooikoorts hebben, kunnen heel sterk reageren op soorten fruit. Dit noemen ze de zgn. kruisallergie. Combinatie fruit en de stof die hooikoorts veroorzaakt. Welke stof dit doet in fruit is nog niet bekent. Ik heb het zelf met ananas, nooit een probleem en plotseling kreeg ik hevig last van een brandende tong, binnenkant mond en keel. Op google is vast wel iets te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100