Waarom houden mensen van bloemen?

Toen ik tiener was vond ik bloemen vreselijk. Nu doet het mij wat om een boeket bloemen te krijgen.
Heeft het met je persoonlijke ontwikkeling te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

De schoonheid van bloemen is iets wat de meeste tieners voor oudbollig en ouderwets houden, maar aan de ene kant de kwetsbaarheid en aan de andere kant de kracht die ze symboliseren maakt dat de meeste mensen wel van bloemen houden,een en ander is ook verbonden met de opvoeding en de geografische omstandigheden waarin je leeft,zo zijn er landen waar bloemen geen betekenis hebben en de mensen daar snappen dan ook niet dat je bloemen teelt om ze in huis te zeten,je kunt ze toch niet eten? Dat je er geld mee verdient waarvan je eten kunt kopen vinden ze maar vreemd (voorbeeld Ghana)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit bij stilgestaan. Mooi verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwetsbaarheid en kracht! Bloemen waren voor mij te mooi. Ik kon het niet an.

Andere antwoorden (11)

Omdat bloemen kleurrijk zijn, en daar worden mensen vrolijk van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal mee eens want ik hou ook van witte bloemen maar ik word er wel vrolijk van!! +1
Mensen houden van bloemen omdat ze natuurlijk zijn, mooi zijn en omdat ze lekker ruiken. Het is deze combinatie die we niet zo veel tegenkomen (behalve bij voedsel, denk maar aan een mooie perzik of ananas, of een net gebakken appeltaart). Maar het belangrijkste is nog dat het een gemakkelijk te geven cadeautje is en je kunt ook door het kiezen van de juiste bloemen in de juiste kleur je liefde verklaren...
14 jaar geleden
Het geeft iets gezelligs in huis, een leuk fleurig boeket of een mooie bos witte bloemen in een mooie vaas, het voegt iets toe aan je inrichting iets huiselijks. Kan me voorstellen dat je dat als tiener niet had, neem aan dat je toen nog thuis woonde en dan is het niet iets helemaal van jezelf, het interesseerde mij toen ook niet veel want zat meer boven aan de studie dan beneden, nu heb ik iedere week meerdere bossen verse bloemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen ik een tiener was had ik een hekel aan bloemen, ik vond het lijken.
nu geniet ik van een mooi boeket.
als tiener zet je je af, dat hoort erbij.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als we nog jong zijn vinden de meeste jongeren bloemen iets truttigs, iets voor moeders en oma's.
Er zijn als je jong bent zoveel andere belangrijke dingen in je leven.
Worden we ouder dan gaan er veel dingen veranderen , we gaan totaal andere muziek waarderen, andere kleding dragen, andere gesprekken voeren en zo verandert er heel veel als we ouder worden.
We maken een persoonlijke ontwikkeling mee die de rest van ons leven door gaat.
Een er van zijn kleuren, we krijgen duidelijk voorkeur maar ook afkeur voor bepaalde kleuren, passend bij jouw persoonlijkheid, bij die kleuren passen ook vormen, voor de een heel complex, voor de ander heel simpel.
Dat alles vindt je terug in bloemen en let maar eens op, je vindt niet alle bloemen mooi en zeker ook niet alle kleuren.
Het heeft dus zeker te maken met je persoonlijke ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor dit prima antwoord, Ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik sluit me bij dit antwoord aan.
Bloemen zijn een symbool voor diverse zaken. Dat kan zijn; Liefde, vriendschap, sterkte gewenst of een afscheid.

Het symbool is ontstaan in de tijd dat de mensen nog niet het vermogen had om zelf kleuren te creeeren. het enige product met kleur was bloemen, afgezien van bessen en sommige vruchten.

Deze gewoonte is altijd gebleven, nog altijd geven wij elkaar een bloemetje vanuit diverse intenties.

Als kind of puber vinden wij dat misschien onzin, maar als we eenmaal volwassen zijn gaan we toch mee in deze eeuwenoude menselijke gewoonte, en gaan het nog waarderen ook.
We geven elkaar een bloemetje, maar vinden het ook prettig om zelf een bosje te hebben staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, duidelijk
Bloemen hebben een positief effect op de mens, je wordt er vrolijk en blij van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mee eens!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een graftak dan? ;-)
Bloemen kunnen met hun kleur en vorm en geur je helemaal raken. Als je jong bent ben je vaak bezig je af te zetten tegen zaken die eigenlijk zo ontzettend logisch zijn, en vooral als de ouderen om je heen iets heel erg mooi vinden, zul jij daar ben instinctief afstand van nemen. Stel je voor zeg, zoiets tuttigs als bloemen, daar heb je niets mee.... .
En die periode heb je duidelijk achter de rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk houd ik van bloemen zolang ze nog vastzitten aan hun wortels, anders zijn het inderdaad stervende wezens die binnen een week of wat verlept zijn. Maar ik vind bloeiende planten prachtig vooral in een tuin. Een boeketje krijgen doet me dus nog steeds niets. Bovendien vind ik meestal dat ze geen geur hebben. Ik ben dol op geurende bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het niet de bloemen zijn, maar de gedachte erachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ken je de slogan niet meer..... mensen houden van bloemen.bloemen houden van mensen.....