Ik bijt te vaak op mijn wang. Wat kan ik hiertegen doen?

Ik heb het idee dat mijn kaken en mond aan het slinken zijn (2 kiezen getrokken, 1 1 jaar geleden en 1 een half jaar terug) waardoor ik sneller op mijn wang bijt. De tandarts heeft al stukjes van kiezen afgeslepen maar die kiezen zijn daar alleen nog maar gevoeliger door geworden en het probleem is nog niet opgelost. Het gebeurt elke keer tijdens het eten. Het lijkt wel alsof mijn gebit te groot is voor mijn mond. Wat kan ik hieraan doen? Telkens kiezen afslijpen om na een jaar weer regelmatig op mijn wang te bijten omdat mijn kaken verder zijn geslonken is geen optie. Zo hou ik uiteindelijk geen kiezen meer over. Ik had voor 6 jaar terug en heel gezond gebit en bijna geen gaatjes. Door pech (de tandarts noemt mij echt een pechvogel) heb ik barstjes in meerdere kiezen (gehad) waarvan 2 nu zijn getrokken. In 8 andere kiezen zitten nu barstjes. Ik klem en knars niet. Dit is echt pech en opmerkelijk, wellicht genetisch iets. De tandarts heeft dit nog niet eerder gezien bij iemand.

3 jaar geleden
2.6K
Amadea
3 jaar geleden
De tandarts kan een bitje voor jou maken dat je 's nachts draagt om daarmee je kiezen en wangen te beschermen. Of, goedkoper, kun je een Sova Nightguard bitje kopen (kan zelfs bij bol.com).

Antwoorden (1)

Wangbijten is een vorm van mondbijten. Diverse oorzaken zijn gekend voor het chronisch of incidenteel bijten in de wang. Meestal is sprake van een psychisch of gedragsmatig probleem, maar soms liggen structurele tandproblemen aan de basis van het bijten in de binnenwang. Door het bijten in de wang ontstaan letsels, bloedingen en zweren, die een medische behandeling vereisen. Voor de behandeling van het wangbijten zelf is het belangrijk om te kijken naar de onderliggende oorzaak. Meestal bestaat de behandeling uit mondbeschermers, gedragstherapie, tandbehandelingen en afleiding.
fremar