Waarom worden mensen rood als ze verlegen zijn of in een ongemakkelijke situatie zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Bij blootstelling aan ‘gevaar’ of emotionele stress reageert het lichaam. Deze reactie verloopt via de sympathicus zenuw. Door deze activatie gaan de kleine bloedvaatjes in de huid open staan waardoor de doorbloeding sterk toeneemt.

En dus ga je blozen als je verlegen bent en merkt dat je in het punt van de belangstelling staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het bloed dan sneller gaat stromen naar voornamelijk het hoofd/hersenen en word je al roder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blozen is het plotseling rood worden van het gezicht, de hals en de nek . Het ontstaat in situaties van angst of opwinding. Typische situaties zijn spreken in het openbaar, plotselinge verlegenheid etc. Soms blozen mensen ook zonder dat een duidelijke uitlokkende factor aanwezig is. Meestal is er sprake van een aangeboren aanleg om in stressvolle situaties te blozen. Mensen die blozen voelen zich door het blozen vaak in verlegenheid gebracht en soms kan het probleem leiden tot sociale stress of zelfs fobieën.

Bij blootstelling aan ‘gevaar’ of emotionele stress reageert het lichaam. Deze reactie verloopt via de sympathicus zenuw. Door deze activatie gaan de kleine bloedvaatjes in de huid open staan waardoor de doorbloeding sterk toeneemt.
Er zijn echter ook nog vele andere oorzaken die aanleiding kunnen geven tot blozen en die niet gebonden zijn aan emotionele situaties....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit 'm in de vaatspiertjes in je gezicht. Die kunnen zich opeens vullen met bloed en dan ben je aan het blozen. Daar heb je zelf geen grip op. Hoe dat kan? Het aansturen van deze spiertjes gebeurt door het centraal zenuwstelsel. De verhoogde bloedaanvoer wordt veroorzaakt door heftige emoties. Wetenschappers denken dat de mens tijdens een intense emotie meer adrenaline aanmaakt. Het lichaam wapent zich daarmee voor een gevecht en verzamelt energie voor een extra inspanning. De aangemaakte adrenaline zorgt, als bijeffect, voor een signaal aan het centraal zenuwstelsel om bloedvaten te verwijderen. En daar sta je dan met een rode kop.
Bronnen: