Zit er kwik in een griepprik ?

Zit er kwik in ene griepprik en ook andere schadelijke stoffen ? of is dit gewoon niet zo en zijn dit leugens?
Ik zelf ben bezig in microbiologie, maar echte wetenschappelijke antwoord heb ik daarop nog niet gekregen. Ik wil dus geen veronderstellingen maar echte wetenschappelijke feiten indien dit zo is of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Er zitten dode griepcellen in om je immuunsysteem antilichamen te laten aanmaken (actieve immunisatie). Is dat schadelijk?
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik een eitje eet, gebruik ik daar regelmatig een chemische verbinding bij die uit twee delen bestaat. Het ene deel is een zwaar corrosief goedje dat in gootsteenontstopper wordt gebruikt. Het andere deel is een stinkend gifgas dat al in kleine concentraties ogen, luchtwegen en slijmvliezen irriteert, en in hogere concentraties zwaar giftig is. Het gas wordt gebruikt als ontsmettingsmiddel. Toch doe ik graag een 50-50-verbinding van deze twee chemicaliën op mijn eitje. -- Ik wil maar zeggen: 'kwik' hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vraag is trouwens al veel vaker gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/weten-vaccin-wetenschappelijk-bewijs-gevaarlijk.31505 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/verschillende-vaccins-giftige-hulpstof-thiomersal.29886 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/psyche/hand-onderstaande-link-rijst-volgende.269928 http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/bestaat-giftig-kwik.233088

Het beste antwoord

In *sommige* griepvaccins zit een kwikverbinding (thiomersal), in andere niet.

Thiomersal wordt regelmatig toegepast. De reden is dat thiomersal ervoor zorgt dat de geïnjecteerde stoffen beter worden herkend door het immuunsysteem. Zo wordt een goede immuniteit verkregen met slechts een minimale hoeveelheid vaccin.

Er zijn ook griepvaccins zonder thiomersal. Die bestaan om twee redenen. De eerste reden is dat sommige mensen nu eenmaal allergisch reageren op bepaalde stoffen; mensen die toevallig allergisch reageren op thiomersal, kunnen toch worden ingeënt wanneer een vaccin wordt gebruikt zonder thiomersal.

De tweede reden is dat er heel veel angstverhalen de ronde doen over het vermeende gevaar van thiomersal (het woordje 'kwik' is in die zin 'besmet'). Er is dus vraag naar vaccins zonder thiomersal, en waar vraag is, ontstaat aanbod.

Het nadeel van een vaccin zonder thiomersal is dat zo'n vaccin minder goed wordt herkend door het immuunsysteem. Je moet dan dus meer vaccinstof inspuiten om toch de gewenste immuniteit te krijgen. Meer immuunstof betekent automatisch sterkere bij-effecten zoals koorts en lamlendigheid, en hogere risico's.

Het wel of niet gebruiken van thiomersal is dus een kwestie van het afwegen van twee risico's:

1.  Je gebruikt wel thiomersal. Voordeel is dat je toekunt met weinig immuunstof, en dat daardoor de bijwerkingen en de risico's van de vaccinatie minimaal zijn. Nadeel is dat thiomersal, hoewel het relatief onschadelijk is, toch een belasting van het lichaam oplevert, al is die minimaal.

2.  Je gebruikt geen thiomersal. Voordeel is dat je het kleine beetje thiomersal niet hoeft in te spuiten. Nadeel is dat je meer immuunstof nodig hebt, wat een grotere aanslag op het lichaam is, meer risico's geeft, en het vaccin stukken duurder maakt.

Tot een jaar of tien geleden werd de afweging tussen de voor- en nadelen van beide mogelijkheden gemaakt door terzake kundige wetenschappers, op basis van alle feiten die op dat moment bekend waren. Zo is thiomersal in de vaccins terecht gekomen.

Tegenwoordig wordt de afweging tussen de voor- en nadelen gemaakt door het publiek, op basis van emotie en (helaas) veel angstverhalen. Daardoor neemt de vraag naar thiomersal-loze vaccins toe, en zijn er veel mensen die zich maar liever niet meer laten vaccineren.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor je mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Bij mijn weten wordt er inderdaad een kwikverbinding gebruikt om de inhoud van de griepspuit te conserveren.
Deze hoeveelheid is echter zo laag dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.
Natuurlijk is iedere hoeveelheid kwik in je lijf te veel maar een bedorven griepprik doet VEEL meer kwaad.
Wordt vervolgd.

Toegevoegd na 35 minuten:
Deze stof is -naast conserveermiddel- ook een booster die zorgt dat de vaccin beter werkt.
De hoeveelheid kwikverbinding is lager dan de emissie van kwik uit grijze vullijke (de oude amalgaamvullingen) waar sommige mensen allergisch voor blijken te zijn.
Het gaat dus niet om een hoeveelheid kwik die het lichaam op zich schade zal berokkenen, het is in milligrammen niet eens uit te drukken en van een milligram kwik merk je ook niets, een vulling is al gauw enige tiende grammen en bestaat uit kwik en zilver, zilver is overigens ongeveer 10X zo giftig als kwik......, gelukkig dat je lichaam het (haast) niet opneemt.

We dragen massaal zilver en het nog giftiger goud om over de giftigheid van platina maar te zwijgen.

Gelukkig zijn het edele metalen die niet gemakkelijk in ionvorm over gaan.
Kwik echter wordt meestal als damp opgenomen omdat het nu eenmaal pas bij -39 graden stolt en bij kamertemperatuur vrij snel toxische niveaus opbouwt.

Mensen die goud winnen met kwik en dit scheiden door het kwik te koken (!!) vergeten wel eens uit de wind te gaan zitten en DIE lopen vaak ernstige (neurologische) schade op.