ik heb last van mijn longen, heeft iemand uitleg wat ik heb?

ik heb last van mijn longen, gisteren door turnen knalde ik hard met mijn borst (longen) tegen de stok. ik ben nu een dag verder, en het doet nog steeds zeer, en morgen heb ik ook nog is een wedstrijd. heeft iemand tips hoe het sneller voorbij gaat? en wat ik heb

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het is natuurlijk onmogelijk om daar via GV met zekerheid antwoord op te geven. Je omschrijft ook geen klachten, alleen dat je "last hebt van je longen" en daar kan je van alles mee bedoelen.
Aangezien het begonnen is na een val op de (rek?)stok zou ik als eerste denken aan een kneuzing van je borstwand of ribben. Een kneuzing van je borstwand of ribben geeft een pijn ter plekke waar je de stok geraakt hebt. Vaak (maar zeker niet altijd) is er op die plek ook een blauwe plek te zien.
Bij de ademhaling gebruik je speciale spieren die tussen de ribben gelegen zijn, de zogenaamde tussenribsspieren. Als je ribben en/of tussenribsspieren gekneusd zijn dan kan dat tijdens een diepe inademing/ hoesten/ niezen/ gapen/ enz een flinke pijnscheut geven. Ook kan het gebeuren dat je door de kneuzing wat minder makkelijk kan doorademen waardoor je een licht benauwd gevoel kan krijgen.

Naast een kneuzing kan het natuurlijk ook gebeuren dat je een rib breekt. Bij een gebroken rib zijn de pijnklachten vaak veel gelokaliseerder dan bij een kneuzing, maar verder zijn de klachten eigenlijk gelijk.
Probleem dat bij een gebroken rib kan komen is een klaplong. JP001 geeft in de reacties een mooie uitleg wat een klaplong precies is. Bij een gebroken rib heeft de rib de longvliezen lek geprikt.
Op zich lijkt de kans op een gebroken rib en dus een klaplong mij erg klein (al kan ik het natuurlijk niet uitsluiten.) Dit kan ik niet erg hard maken maar het is mijn ervaring dat breuken in ribben erg zeldzaam zijn bij jonge mensen (en je naam suggereert dat je een jonge vrouw bent.)

Ik denk dus dat het allemaal eigenlijk niets met je longen van doen heeft...

Je kan er eigenlijk weinig tegen doen. Het beste kan je wel even rust houden; de wedstrijd van morgen lijkt me dus geen goed idee. Probeer dan wel zoveel mogelijk te bewegen, op geleide van de pijn. Tegen de pijn kan je pijnstillers nemen (paracetamol eventueel aangevuld met ibuprofen of diclofenac), soms helpen warme douches ook tegen de pijn, soms helpen koude kompressen juist beter.
Bij jonge, gezonde mensen zijn dit soort klachten meestal met een paar dagen al wel een heel stuk beter tot verdwenen; als je pech hebt kán het een aantal weken duren, maar dat zou ik niet verwachten.

Als je erg veel pijn hebt, erg benauwd bent of als je toch meer zekerheid wilt dan zul je vandaag of morgen langs de huisartsenpost moeten. Mocht je de komende dagen koorts krijgen dan moet je zeker langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga ermee naar de dokter. Het kan van alles zijn, van een gekneusde rib tot een klaplong. Dat kunnen wij van hieruit niet zien. Als je heel erg last hebt bel dan de nooddienst of ga desnoods langs de eerste hulp