Hoe voorkom ik dat ik na lichamelijke inspanning zo'n last van mijn kuiten krijg?

Het gaat meer om de aanhechting van de kuitspieren volgens mij, bij de knieholte. Daar krijg ik vaak zo'n last van na bepaalde lichamelijke inspanning (na lang hardlopen bijvoorbeeld).
Hoe voorkom ik dit? Heeft dit meer met rekken en strekken te maken? Of moet ik meer mijn kuiten trainen?

Voor mijn gevoel kan er elk moment kramp in schieten, na het opstaan kan ik mijn benen bijna niet strekken de eerste paar minuten.

Toegevoegd na 2 uur:
deze keer was de pijn niet van hardlopen, maar van een lange dag met een fotoshoot. Hierbij veel in andere houdingen moeten staan, en op hakken gelopen wat ik nooit doe.

Nog een 2e vraag: als ik de pijn al heb, hoe kom ik er dan het snelste weer vanaf?

Ritsuka
8 jaar geleden
2K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Niet zo gek veel bewegingsbeperkingen als jij beschrijft, wel pijn. Ik bleek het hardlopen te snel te hebben opgevoerd in duur en intensiteit. Mijn fout was dat ik een uitstekende conditie had van het roeien, en dat ik toen ging hardlopen, en dus conditioneel geen enkel probleem had om meteen vanaf de eerste keer al tien kilometer door bos en hei te lopen, in minder dan 50 minuten. Conditioneel geen probleem - maar de pezen rond de kniegewrichten dachten daar echt heel anders over. Misschien is er bij jou iets vergelijkbaars aan de hand. In mijn geval was de oplossing: een half jaar totaal niet meer hardlopen, daarna heel geleidelijk beginnen. Niet meer over smalle holle paadjes over de hei lopen, want zo'n paadje dat twee schoenbreedtes breed is zorgt ervoor dat de binnenkanten van de voetzolen lager zijn dan de buitenkanten. Eén van de pezen begon toch weer heel lichtjes te irriteren. Ik heb het aantal kilometers zo laag gemaakt dat ik die pees net-wel-net-niet voelde na een training. En slechts één training per week. Van een fysiotherapeut heb ik rekoefeningen gekregen die juist die pees aanspreken. En de tip om niet gewoon te rekken zoals ik deed, maar om elke rekoefening minimaal 30 seconden te doen. Misschien heb je iets aan bovenstaande tekst. Het zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen die misschien totaal niet op jou van toepassing zijn - dat zul je zelf moeten beoordelen. Als aanvulling zou je eens een loopanalyse kunnen laten maken. Dat kan bij sommige hardloopzaken, dan moet je een stukje hardlopen en filmen zij jouw voetafwikkeling. Daar komt dan mogelijk een steunzooladvies uit om de stand van de voeten te verbeteren. Een andere optie is een hardlooples te nemen om een instructeur naar je houding en beweegpatroon te laten kijken. Hardlopen klinkt zo simpel, maar na één goede les ontdek je dat het toch echt een behoorlijk technische sport is. Succes!
Ritsuka
8 jaar geleden
deze keer was de pijn niet van hardlopen, maar van een lange dag met een fotoshoot. Hierbij veel in andere houdingen moeten staan, en op hakken gelopen wat ik nooit doe.
Cryofiel
8 jaar geleden
Tja, maar dan is het natuurlijk geen wonder dat je pezen en spieren gaan protesteren. Het is eenmalig, dus denk ik dat het geen probleem is. Net zoiets als een eenmalige blauwe plek: best vervelend, maar tijdelijk, gaat vanzelf over.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik loop momenteel niet zo ver, meestal een rondje van ongeveer 5 km. En 1x per week.
Af en toe doe ik wat yoga en strekoefeningen, daarbij pak ik die spieren ook wel mee. Mijn loopschoenen komen bij een geode hardloopwinkel weg. Hier is eerst een loopanalyse gedaan voordat ik de schoenen kreeg, dus dat zit wel goed. Hardlooplessen zijn inderdaad goed, ik heb zo'n Start2Run cursus gevolgd van 6 weken (elke zaterdag in groepsverband met een instructeur lopen). Daar had ik al veel geleerd over loophouding. Ik zette eerst te grote passen, waardoor ik snel last kreeg bij mijn liezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warm bad . Sauna . Magnesium rijk voedsel ( kersen , bananen ) of juist ijs baden ?!?! Volgens sommige nieuwe inzichten in de sport . Maar dat laatste doe dat in overleg met een deskundige . Ach het is ook normaal dat je na een ongewoon drukke dag mogelijk wat pijn in je spieren voelt , ben je iedere dag zo druk dan went je lichaam er aan .

Antwoorden (2)

Mogelijk ligt het aan je schoenen. Zelf heb ik dat ervaren door te lang door te lopen op oude schoenen. De zolen waren met name bij de hielen stug geworden in de loop der jaren. Daardoor een slechte demping. Ze waren dan ook meer dan tien jaar oud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
ik heb prima schoenen voor hardlopen, met loopanalyse aangemeten.
In dit geval kwam het denk ik eerder doordat ik op hoge hakken heb gelopen, wat ik nooit doe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lag dus wel aan de schoenen. + Dus of geen hakken meer, of er mee gaan oefenen.
Minder intensief sporten, kennelijk doe je te veel, maar boven alles goed stretchen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe kom je tot de conclusie dat ik teveel sport?