Bloed bij ontlasting. Moet ik me zorgen maken?

Ik heb onregelmatig bloed bij de ontlasting. Vorige week rond deze tijd had ik een harde ontlasting en zat er veel bloed bij het afvegen op het wc papier. Ik schrok ervan omdat ik dacht dat er ook bloed IN de ontlasting zat. Kort daarna moest ik weer en was de ontlasting wat zachter. Heb toen gekeken of er bloed in de ontlasting zat maar dat was niet het geval.

Ik heb dit al sinds januari/februari denk ik, maar omdat ik niet altijd bloed had maakte ik me niet echt zorgen. Wel had ik vaak slijm en een zachte ontlasting/soms diarree ipv goede gezonde drol. Dinsdag ben ik naar de dokter geweest en het waren geen uitwendige aambeien, ook moest ik bloed prikken. Het bloed zag er goed uit en beter dan gemiddeld.

4 jaar geleden rond deze tijd had ik ook bloed bij de ontlasting en toen waren het inwendige aambeien. Dokter zei dat ik er gevoelig voor was en moest sporten en vezelrijk eten. Sporten heb ik eigenlijk vanaf september niet meer gedaan en de laatste paar maanden heb ik wel vaak energy/cola gedronken. Ook zit ik bijna altijd i.v.m. werk/school.

Over 3.5 week moet ik voor een intake naar het ziekenhuis en dan wordt er verder onderzocht. Dat vind ik eigenlijk te lang maar ik ben zo dom geweest om zo lang te wachten met het doktersbezoek. Morgen belle of het miss eerder kan of bij een ander ziekenhuis.

Op basis van dit verhaal zijn het wss wéér inwendige aambeien, maar ik zit echt in de stress ivm mogelijk darmkanker. Ik ben 20 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet te hard persen, niet te lang op de wc blijven zitten en vooral niet te pittig eten!
Ritsuka
8 jaar geleden
Niet gelijk het ergste denken, wacht gewoon af. Harde ontlasting veroorzaakt nu eenmaal irritatie en dan kan er net een haarvaatje kapot gaan.
Focus op voldoende bewegen, goed water drinken en gevarieerd eten is een goede tip van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bloeden komt inderdaad meestal alleen voor bij een wat hardere ontlasting. Vanochtend had ik bij de eerste keer wel een beetje bloed, maar toen was de ontlasting ook wat harder. Daarna ben ik vandaag nog 3 keer geweest en dat was een zachte ontlasting en er was geen bloed te vinden. Dit is dus wel een goed teken, maar aan de andere kant maak ik me wel zorgen aangezien ik ook wel vaak naar het toilet moet vergeleken met normaal. Misschien omdat ik nu ook veel water drink en vezelrijker probeer te eten?
Ritsuka
8 jaar geleden
Het kan zijn dat je lichaam even moet wennen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedere dag iets meer groente en 2 stuks fruit moet voldoende zijn om geen last van harde ontlasting te krijgen. [Veel drinken is ook goed.] Als je harde ontlasting verwacht/voelt NIET persen. Beter is even te wachten totdat het zich terugtrekt in het lichaam en de volgende keer [over een paar uur] nog een keer te gaan, maar niet te hard blijven persen! Doet pijn en is niet goed. Wil je dit voorkomen?
Elke dag meer bewegen/meer groente en meer fruit eten en natuurlijk volkoren brood GEEN witbrood, helemaal niet dus.
I.p.v. pudding bijv. kun je beter aardbeien of ander fruit eten als toetje of tussendoor. Niet proberen maar gewoon doen!
Succes ermee. Advies:
niet zo idioot lang wachten met naar de dokter gaan als er iets is... heb je niks aan, maak je je ongerust, terwijl dat waarschijnlijk niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt jodokus52, alleen het probleem was ik de pas de laatste maand zie dat ik regelmatig bloed erbij heb. Gisteren was ik naar de wc gegaan en had ik bij me ontlasting geen bloed, alleen bij het afvegen. En na een anderhalf uur moest ik weer en leek het alsof het bloed erdoorheen was. Het was niet veel en bij het afvegen had ik niks. Vandaag 2 keer geweest. Eerste keer was het weer klein beetje bloed op het einde van mn ontlasting. Op me wc papier zag ik wel bloed. Tweede keer was er geen bloed, de ontlasting was wel iets zachter. Over 2.5 week kan ik naar het ziekenhuis. Ik kan niet wachten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ontlasting en na anderhalf uur weer ontlasting lijkt mij ook niet echt de bedoeling. Dan is er toch een soort verstopping.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klopt, dat is nog een reden waarom ik me zorgen maak. Volgens de dokter hoef ik me geen zorgen te maken om darmkanker vanwege m'n leeftijd maar ik klrijg het maar niet uit me hoofd. 4 jaar geleden waren er alleen 2e graads inwendige aambeien ontdekt, verder zag het er goed uit. Maar ik kan nu niet veel doen natuurlijk. Nog 2,5 week wachten en dan kijken wat de arts zegt. Ik zal denk volgende maand een nieuwe GoeiVraag openen met daarin de uitslag.
Ritsuka
8 jaar geleden
dat kun je in café doen. als je vraag gesloten is, ga je er gewoon weer naar toe en dan staat er vlak onder de vraag een groene (dacht ik) knop 'praat door in café'
en dan kun je je verhaal vertellen

Antwoorden (1)

Bij darmkanker zie je meestal géén bloed, doordat in dat geval het bloed al min of meer verteerd wordt. Je ontlasting wordt dan heel donker van kleur, tegen zwart aan.
In jouw geval zijn inderdaad aambeien veel waarschijnlijker.
Niettemin: bij twijfel altijd naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik denk ook in eerste instantie aan aambeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ontlasting is altijd bruin geweest en dat is nog steeds zo. Dat wat jij zegt over dat je meestal géén bloed ziet bij eventuele darmkanker stelt me wel wat meer gerust aangezien je het bij mij wel ziet.