zijn er mensen met een hoog eiwitgehalte in de urine zonder nierschade?

bij mij is bij herhaling steeds eiwit in de urine gevonden 0,25 gram per liter maar bloeddruk is goed en ook het cholesterol is goed en ook de suiker is goed en ook de lever en nier waarden zijn goed maar lijdt die eiwit niet altijd tot nier schade? of hoeft dat niet het is ook bij rust dat er eiwit gevonden is en waarom wordt er geen verder onderzoek naar de oorzaak gedaan? maar dat heeft geen zin bij deze hoeveelheid maar waarom maar wachten tot er wel nier schade is of hoeft dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Eiwitten in de urine kun je soms ook zien bij een urineweginfectie, bij nier- of blaasstenen, of een letsel van de nier. Het kan totaal onschuldig zijn, en is dan meestal van voorbijgaande aard. Maar het kan ook duiden op ernstiger ziekten, zoals een tumor in of bij de urinewegen, of andere kwaadaardigheden. Het is dus heel wisselend wat de oorzaak is, en dat kan ernstig zijn of juist helemaal niets zijn.

Als het bij herhaling voorkomt, lijkt het mij logisch om verder onderzoek te doen: een urinekweek of echo van de urinewegen zijn vrij eenvoudige onderzoeken. Het hangt natuurlijk ook af van eventuele verdere klachten die iemand heeft.

Overigens heb ik totaal geen verstand van hoeveelheden van eiwit in urine, ik weet dus niet of deze hoeveelheid hoog of laag is. Ook vraag ik me af wat de reden was van het urineonderzoek, dat zegt namelijk al meer over hoe bepaalde waardes geïnterpreteerd moeten worden. Bij mij is ook wel eens eiwit in de urine gevonden, dat was omdat ik een kweek liet maken vanwege een nierbekkenontsteking. In dat geval is het logisch om te veronderstellen dat het verhoogde eiwit met de infectie te maken heeft, en hoeft er geen verder onderzoek gedaan te worden.

Hoe dan ook lijkt het me goed om je huisarts nog eens deze vragen voor te leggen. Die kan aanvullende onderzoeken laten uitvoeren, of eventueel doorverwijzen. Als je je zorgen maakt, spreek dat dan ook uit. Dat kan een reden zijn voor de arts om sneller door te verwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0,25 gram is 250 milligram. Of haal je de eenheden door elkaar? Dat is even belangrijk om te weten. In het ene geval is het inderdaad een toevalsbevinding van een hele lage waarde, terwijl er geen klachten zijn, en het bloed geen afwijkingen laat zien. In het andere geval is het wél een waarde boven de norm, en moet er gewoon verder onderzoek gedaan worden.
je zou de ha eens een doorverwijzing naar een internist kunnen vragen. ook bij mij werd een te hoog eiwit gehalte vastgesteld, ongeveer 30 jaar geleden. sindsdien controleert een internist mij ieder jaar en de eerste 15 jaar elk halfjaar. er werd de ziekte van berger verondersteld en er werd een nierbiopsie gedaan. als er geen hogere waarden komen dan tot nu toe en er verandert niets in de kleur van de urine of het aantel keren dat je moet plassen, wordt er niets gedaan maar je kunt het beter zeker weten dus op naar de ha en een verwijzing vragen zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
controle bij de ha hoeft per definitie niet slechter te zijn dan bij de specialist, maar dan moet hij bij een duidelijke verandering wel meteen doorsturen. ook kun je zelf in de gaten houden of er iets verandert in je plas, b.v. donkerder van kleur. dan meteen naar de ha zou ik zeggen. inderdaad heb ik nog geen nierschade, dus ben ik een gelukkig mens. ik wens je het allerbeste