In bepaalde informatieboekjes staat misschien dat het niet mag, maar officieel zou dit moeten kunnen, aangezien één glaasje bier al na ruim een uur uit het bloed is en drie glazen na ruim vier uur. Binnen 12 uur is het dan uit je lichaam. Toch zou ik geen risico nemen, en de alcohol laten staan als het niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, dat mag best.
Niet overdadig natuurlijk, niet dronken worden.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat een beetje alcohol een bezwaar zou zijn.
Ik heb er dan ook nooit rekening mee gehouden en gewoon mijn wijntje gedronken.

Doe voordat je naar de bloedbank gaat de online donortest. Daarmee kun je namelijk met grote zekerheid bepalen of je op dit moment bloed of plasma mag geven. Zo voorkom je dat je voor niets naar de bloedbank komt. In de donortest staan de meest voorkomende redenen waarom je geen bloed zou mogen geven. De test duurt maar een paar minuten. De donortest vervangt niet de complete medische vragenlijst op de afnamelocatie.
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/mag-ik-bloed-geven/