waar komt het woord "hooikoorts"eigenlijk vandaan?

hooi koorts krijg je toch van graspollen en andere soort gewassen? Waarom heet het dan "hooikoorts

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Antwoorden (2)

Vroeger moest het hooi met de hand van het land gehaald worden, dat was altijd met mooi weer, dus was er erg veel fijn stof in de lucht, veel mensen konden daar niet tegen en begonnen te niezen en te proesten, hadden ze het heel erg, dan kregen ze er zelfs koorts van.
Het was een vorm van allergie.
Pas veel later ontdekte men dan je dat niet alleen kreeg van dat stof maar ook van stuifmeel, bepaalde stoffen, voedsel, huismijt enz.
Maar de naam hooikoorts is altijd gebleven.
Het is nu een verzamelnaam geworden voor allelei vormen van allergie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, Ed. Prima antwoord :)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je belgje.
hooi = gedroogd gras...