Als je teveel eiwitten binnen krijgt, heb ik begrepen dat je op den duur je nieren kan beschadigen.... niet zo'n goed idee dus. Matig is het beste, zoals met alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zuurtegraad van het bloed verhoogt, wat mogelijk kan leiden tot bepaalde degeneratieve en auto-immuunziekten, en wat negatieve gevolgen heeft voor de celstofwisseling, zoals een verlaagde energieproductie, vochtophoping en oedemen en een mogelijke verhoging van de productie van vrije radicalen.

toxische residuen worden opgestapeld in het lichaam. In tegenstelling tot sommige vitamines die ons lichaam kan stockeren voor later gebruik, kan overtollig eiwit (d.w.z. niet goed verteerd eiwit of teveel aan eiwit) niet gestockeerd worden. Het afval dat geproduceerd wordt samen met hun afbraak eist veel van de lever en de nieren. Vermoeidheid, overbelasting van het spijsverteringsstelsel en grotere gevoeligheid voor allergieën zijn ook weer mogelijke effecten.

er wordt urinezuur gevormd. dat gebeurd in de gewrichten, bij het verteren van eiwitten. Dit verhoogt het risico op ontstekingen zoals jicht en artrose. een groter verlies aan mineralen uit het lichaam, zoals magnesium, zink, ijzer en calcium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel zegt het al. Dat is dus te veel.
Ik denk dat je dit vraagt omdat je mogelijk een dieet volgt met weinig of geen koolhydraten en veel eiwitten?

Alles wat je eet wordt ook weer afgevoerd als je lichaam die stoffen die het nodig heeft, er uitgehaald heeft.
Bij te veel aan eiwitten kan de afvoer het niet verwerken. Dat is niet goed.

Bij sommige dieeten mag je wel 14 eieren per week. Is wel erg veel hoor, als je dat weken volhoudt. Probeer te variëren. Te veel is eigenlijk nooit goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eiwitten zijn geen medicijnen maar essentiële voedingsstoffen, evenals vetten en meestal worden in dat rijtje ook koolhydraten genoemd, hoewel die mijns inziens niet echt essentieel zijn maar wel in een evenwichtige voeding thuishoren.

We worden gek gemaakt met de slechte eigenschappen van die verschillende hoofdgroepen van brand- en bouwstoffen. 'Let op vet' heeft geleid tot een veel te hoge inname van koolhydraten, waarbij met name een overmaat aan geraffineerde koolhydraten funest is voor overgewicht, diabetes en hartziekte. Dat leidt zo langzamerhand tot een veel hogere eiwitinname omdat de aversie tegen vet nog steeds groot is. Maar je moet toch wat eten?

Wat dan?

Ik denk dat we terug moeten naar wat onze (over-)grootouders aten. Niet te bang voor wat reuzel en rundvet, lekker zwaar rogge- en volkoren tarwebrood, boter, volvette kaas, havermoutpap en zoveel mogelijk seizoensgroente, waaronder bewaar- en zuurkool. Natuurlijk zijn we tegenwoordig in staat om tekorten aan te vullen met verse groente uit andere streken en soms kan een supplement soelaas bieden.

En overgewicht dan?

Als je echt een fors overgewicht hebt en je kunt prima afvallen door driekwart jaar of iets dergelijks wat meer eiwitten naar binnen te werken dan moet je dat zonder meer doen omdat de gezondheidswinst enorm is. Mits je daarna op gewicht kunt blijven. Uiteraard moet je rekening houden met kwalen. Als je nierproblemen hebt moet je voorzichtig zijn met een overmaat aan eiwitten. Maar een gezond lichaam kan dat heus wel aan voor een te overziene periode.