Klopt het mortaliteitcijfer dat Baudet in de tweede kamer noemde wel?

Thierry Baudet zei een aantal dagen geleden in de tweede kamer dat het mortaliteitcijfer van corona 0,2 is. Hij haalde een onderzoek van de bloedbank erbij. Dit onderzoek zei dat er al een miljoen Nederlanders corona hadden gehad. Er zijn 6380 mensen overleden aan corona in NL. Dat betekent dan toch dat het mortaliteitcijfer rond de 0,6 ligt?

https://youtu.be/qu52_C2IVX4

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
SimonV
3 jaar geleden
Mijn percentage is ook gebaseerd op bewezen en (een schatting van) niet-bewezen besmettingen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Thierry Baudet sprak over het mortaliteitscijfer. Maar hij doelde op de infection fatality rate (IFR). De IFR is de verhouding tussen het aantal sterfgevallen en het aantal (bewezen en niet-bewezen) besmettingen. Die IFR van 0,2% is afkomstig van het CDC, het Amerikaanse RIVM. Omgerekend zou die 0,2% voor Nederland het volgende betekenen: uitgaande van ruim 10.000 sterfgevallen in Nederland (bron: CBS), zouden er 5.000.000 Nederlanders besmet zijn (geweest) door SARS-CoV-2. Want 10.000 gedeeld door 5.000.000 is 0,002 (=0,2%). Hoe meer mensen besmet zijn en hoe beter de medische behandelingen, hoe lager de IFR wordt.
SimonV heeft in zijn antwoord verwezen naar de case fatality rate: de verhouding tussen het aantal sterfgevallen en het aantal bewezen besmettingen.

Antwoorden (1)

Natuurlijk klopt dit percentage niet. Ik heb Baudet nog nimmer kunnen betrappen op het correct weergeven en analyseren van data.
Het moet inderdaad 0,6% zijn. Dit is ook wereldwijd ongeveer het gemiddelde sterftepercentage.
Hier staan de sterftepercentages per land, alleen van geregistreerde geïnfecteerden:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country
Het virus geeft bij 80 procent milde klachten, slechts een klein deel wordt geregistreerd. Dus de percentages moeten door 5 à 10 gedeeld worden om het echte percentage te krijgen.
Zo zijn er in Nederland momenteel 117.000 geregistreerde besmettingen.
Toegevoegd op 29 september 2020 13:50: tekst
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SimonV liegt hij oef oef wat een stout jong dan. Je zegt het wel erg netjes.++